Hopp til innhold

Skolen sier nei til bruk av disse

SKIEN (NRK): Det er ingen aldersgrense på elsykler, og ingen krav til bruk av hjelm. De kan også enkelt trimmes til å gå i 60 km/t. En barneskole i Telemark sier nå nei til elsykkel.

Sandra Karlsen

NYTTIG: Sandra Karlsen (15) på Gulset ungdomsskole i Skien bruker elsykkel til og fra skolen og forstår hvorfor skoler nå begynner å si nei.

Foto: Marie Roksund / NRK

Nærmest lydløst kommer Sandra Karlsen (15) kjørende på elsykkelen sin inn mot skolegården på Gulset ungdomsskole. I to år har hun brukt elsykkelen til og fra skolen, og hovedargumentet for å kjøpe den var at det blir lettvint å komme seg rundt.

– Det er en veldig rask måte å komme frem på, og foreldrene mine var veldig positive til det fordi de slipper å kjøre meg hvis jeg skal noe, sier Sandra.

Elsykkel

Definisjonen på en elsykkel er en tråsykkel med hjelpemotor.

Foto: Marie Roksund / NRK

Men fordi det ikke er hjelmpåbud i Norge, kjører hun elsykkelen uten hjelm. Doningen kan gå nesten like fort som mopeder, og er til forveksling lik en scootermoped. Selv politiet sliter med å se forskjell.

– Jeg ble stoppa en gang da jeg hadde en venninne bakpå. Politiet sa at det ikke er lov til å kjøre moped uten hjelm, men så merka de jo at det bare var en elsykkel, sier 15-åringen.

Innfører forbud

På en annen skole i Skien, barneskolen Buer, har FAU og skolen gått sammen om å innføre et totalforbud mot elsyklene.

– Forbudet er jo for å gjøre skoleveien så trygg som mulig for barna, sier FAU-leder, Lars Terje Tveitan.

Lars Terje Tveitan

Tveitan er glad for at forbudet er innført på Buer skole. Selv har han to barn i første- og fjerdeklasse.

Foto: Marie Roksund / NRK

FAU-lederen forteller at det har vært noen uheldige episoder med nestenpåkjørsler der barna har sjanglet på sykkelen, og hatt mange passasjerer på av gangen. I fjor var det en kollisjon med en elsykkel og en bil nær skolen. Tveitan mener trafikkforståelsen til de yngste er mye mindre enn for de eldre elevene.

Det er Sandra Karlsen på Gulset ungdomsskole enig i.

– Elsykkelen kan komme veldig raskt opp i fart. Jeg har jo mer kontroll enn det en tiåring har, og jeg kan flere trafikkregler, sier hun.

15-åringen mener foreldrene bør avgjøre om barna er modne nok til å kjøre elsykler.

Roser tiltaket

Fylkesleder i Trygg Trafikk i Telemark, Brita Straume, er glad Buer skole har innført forbudet, for hun frykter alvorlige ulykker med elsyklene.

– De unge kjører disse elsyklene på gang- og sykkelveier, og vi har fått mange klager fra fotgjengere som blir skremt når førerne kommer kjørende i full fart.

Brita Straume

Brita Straume i Trygg Trafikk er svært kritisk til at unge barn bruker elsykler.

Foto: Marie Roksund / NRK

Hun mener disse syklene appellerer til ungdom ved at de ligner på scootermopeder, og hun er kritisk ettersom det ofte sitter mange på av gangen.

– Jeg synes det er ansvarsløst at foreldre kjøper slike sykler til barn ned i 7-årsalderen, sier Straume.