– Uten maske blir du dårlig, sier smøresjef Tom Idar Haugen og tar på seg det som minner om et plastikkskjold foran ansiktet.
Han starter den lille motoren i beltet bak på ryggen som sirkulerer frisk luft inn i masken via en slange. Han griper så tak i smørejernet og fører det elegant bortover den svarte skisålen.
Men dampen som velter ut i rommet når jernet treffer det hvite fluorpulveret er svært farlig. Ifølge en fersk doktorgrad inneholder dampen skadelige fluorstoffer som forsvinner gjennom lungene og inn i blodet.
Det er nå Haugen gjerne skulle hatt en stor og moderne smørebuss med god ventilasjon sånn som langrennslandslaget og skiskytterne har.
Men det har ikke kombinert råd til. En smørebil med moderne ventilasjon ville hjulpet mye, men ikke en gang det er det midler til.
– Vi ser på ulike modeller, men foreløpig har vi ikke klart å skaffe økonomien til å ha en slik bil, sier Haugen.
Kols
– Jeg synes det er merkelig at kombinertsmørerne fortsatt står i kontainere, sier landslege i Norges skiskytterforbund Baard I. Freberg.
Det er han som har skrevet doktorgraden som viser at skismørere er ekstra utsatt for helseskader fordi de puster inn giftige fluorstoffer fra smørning. Selv smørning uten fluor viser seg å være farlig fordi det dannes et støv som skader lungene.
– De (kombinertsmørerne) må jo ha krav på skikkelige arbeidsforhold der de kan være sikre på at de puster inn frisk luft så de kan unngå helsemessige plager i fremtiden, som for eksempel kols, sier Freberg.
I forrige uke fortalte NRK.no om skismører Ivar Michael Ulekleiv som ikke lenger tør å stå i en kontainer å smøre ski for den hviterussiske skiskytterdronningen Darja Domratsjeva. Ulekleiv frykter han har altfor høye fluorverdeier i blodet.
Det samme gjør Tom Idar Haugen.
Ifølge Frebergs forskning er det sterk mistanke om at høye fluorverdier i blodet blant annet er kreftfremkallende.
Kritisk til FIS
Dette advarte legen mot allerede for seks år siden da han sammen med Statens Arbeidsmiljøinstitutt leverte en kortversjon av forskningen som nå er ferdig.
Haugen vil ikke skylde på sin egen arbeidsgiver Norges skiforbund for at de ikke har fått smørebuss eller - bil, siden han mener hver gren i forbundet er sin egen lykkes smed, og selv må skaffe sponsormidler til smørefasiliteter.
Men han er svært kritisk til at Det internasjonale skiforbundet (FIS) ikke gjør mer for å bedre arbeidsforholdene.
Slik det er nå har ikke kombinertsmørerne annet valg enn å stå i kontainerne de får utdelt av lokale verdenscuparrangører. Disse har ofte ikke vindu, og i hvert fall ikke ventilasjonssystem.
– Det har de bare på en to til tre steder arenaer, blant annet i Holmenkollen, men de aller fleste plassene er det ingenting, sier han.
FIS: – Vi stiller krav
Inggard Lereim, som er leder for den midisinske komiteen i FIS, mener forbundet har gjort mer for kombinertsmørernes arbeidsforhold enn det Haugen gir uttrykk for.
– Fra medisinsk side stiller vi det krav at det skal være adekvat ventilasjon etter dagens standard for et godt arbeidsmiljø. Det skal rengjøres i smørebodene hver dag, det skal være begrenset adgang, det vil si at bare de som har noe der å gjøre i boden skal gå dit og det skal være opphold så kort som mulig.
– I tillegg er det kommet avtrekk på selve smørejernet og det reduserer problemet med røyk og damp i rommet i vesentlig grad. Så det er nok skjedd mye positivt, men det er enda en lang vei å gå, sier Lereim.
Ti år
Haugen sier han ikke kjenner alle disse kravene og mener de er for dårlig kommunisert. Dessuten føler han at de fleste verdenscuparrangøren slipper for lett unna.
– Vi står i samme type smøreboder som for ti år siden. Det som er blitt bedre er at noen nasjoner begynner å få egne smørebiler, men det er jo på eget initiativ. Bortsett fra i Holmenkollen og et par andre steder har det ikke skjedde noen ting med bodene, sier han og legger til:
– Det er for dårlig. De (FIS) må få ut fingern. Jeg syns det blir litt for lett å skyve ansvaret over på arrangør som igjen står og skylder på internasjonale forbund, og så står egentlig vi og stanger hodet i veggen. Det skjer ingenting.
Vurderer sykkelsamarbeid
Haugens rop om hjelp blir imidlertid hørt av kombinertkomiteen i Norges skiforbund. De vurderer nå å samarbeide med et sykkelteam for å få en smørebil.
– De vil da ha sitt team på veien om sommeren, mens vi har det på vinteren. Da kan vi dele en bil, slik at vi med et stramt budsjett kan gi en god løsning, sier leder for komiteen, Paul Einar Borgen, til NRK og legger til:
– Vi prøver nå å legge fram et regnskap rundt en smørebil, og ser hva det ender på og hvordan vi kan få plass til det i budsjettet. Vi prioriterer dette høyt, og ønsker selvsagt ikke at våre smørere skal bli syke av å jobbe for oss.
Arbeidstilsynet melder til NRK at de vil se på situasjonen til skismørerne.
– Vi vil følge opp denne saken overfor Skiforbundet basert på de opplysninger som fremkommer i oppslaget, skiver regiondirektør i Arbeidstilsynet, Ørnulf Halmrast, i en sms til NRK.