– Jeg har justert på sittestillingen på temposykkelen før Tour de France. Med tanke på prologen er det om å gjøre å spare mest mulig tid, slik at det kanskje kan være muligheter for gul trøye den første uka, forteller Kristoff til NRK tilbake på trening i Stavanger.
I helga har Alexander Kristoff vært på besøk i England hos Formel 1-giganten McLaren og gjennomgått tester i vindtunnel for å beregne hvor mye det er å spare på ulike sittestillinger.
– Jeg sparte ti prosent i vindmotstand nesten, så det er ganske mye, men jeg må sitte litt ukomfortabelt, så jeg må nok trene meg inn i posisjonen også, forteller han.
Alle bevegelser viktige
Ti prosent er mye i en idrett der farten er høy og kreftene må rasjoneres så smart som mulig. Men alle marginer må på plass om Kristoff skal klare å kopiere Hushovds bragd fra 2006, å vinne prologen og få muligheten til å kjøre i den gule trøya.
– Det er vanskelig å si hvor mye man sparer i sekunder, men det er ganske mange watt i femti kilometer i timen. Bare hvordan du beveger kroppen har mye å si, forteller han.
– Håper å være like god som i fjor
Alexander Kristoff har levert en strålende vårsesong, med seieren i Flandern rundt som det største høydepunktet.
Nå er Tour de France det neste store målet.
– Jeg vant to etappeseiere i fjor, og håper jo å gjøre det like bra i år, men vinner jeg én så er jeg fornøyd. Det er ikke bare å bestille en etappeseier i Tour de France, sier han og forteller at han er fascinert av den gule trøya.
– Det er prestisje. Jeg vet jo at jeg ikke kommer til å vinne sammenlagt, så sånn sett er det ikke viktig, men å bære den gule trøya i Tour de France, det hadde vært stort, sier han.