Hopp til innhold

Trekker seg som fylkesleder fra Partiet De Kristne

Jan Ernst Gabrielsen trakk seg i dag som fylkesleder fra Partiet de Kristne i Vest-Agder etter siste dagers debatt om uttalelse om 22. juli.

Skjermdump Jan Ernst Gabrielsen

Jan Ernst Gabrielsen trekker seg som fylkesleder fra partiet De Kristne i Vest-Agder.

Valglogo

– Jeg gjør det som er det beste for partiet. Hvis dette er det beste, så trekker jeg meg, sier Jan Ernst Gabrielsen til NRK.no.

Bakgrunnen er at Gabrielsen støttet den omstridte boka «22. juli-profetien» der det går fram at Gud tillot 22. juli-terroren. Gabrielsen sa til NRK tirsdag at han støttet dette.

– Gud lot terrorangrepet 22. juli skje som en advarsel til oss om å omvende oss fra vår synd og ugudelighet, og også mot vårt forhold til Israel, sa Jan Ernst Gabrielsen til NRK.

De Kristne-topp: – 22. juli var Guds advarsel

NRK har i ettermiddag forsøkt å få tak i partileder Erik Selle og partisekretær Jan Ingvaldsen uten å lykkes.

Gabrielsen sier til NRK at han har fått svært mange tilbakemeldinger etter at han ble referert i flere norske medier om sitt syn på 22. juli. Gabrielsen har blant annet 400 uleste e-poster.

– Jeg har fått masse kritikk, men det er også massiv støtte, sier Gabrielsen.

Gabrielsen skriver også på sine egne nettsider at boken gir et «viktig profetisk budskap til Norges land».

Trakk seg frivillig

Ifølge Fædrelandsvennen trakk Gabrielsen seg frivillig etter en samtale han skal ha hatt med partileder Selle i går. Han forklarte også til NRK i går at Norge hadde sviktet Israel.

– Jeg mener at Gud blir sint når Norge svikter Israel, som er Guds land. Norge har gått fra å være Israels nære støttespiller på 40- og 50-tallet, sa fylkeslederen.

– Gjennom AUFs propaganda har Arbeiderpartiet snudd til å bli en av Israels verste fiender i hele Europa. Jeg tror det har gjort at vi mister Guds beskyttelse. Gud trekker seg tilbake når vi svikter ham. Da verner han ikke lenger by og land, fortalte Gabrielsen i går.

– Teologisk ekstremisme

Professor i teologi Halvard Hagelia ved Ansgarskolen i Kristiansand mener uttalelsene vitner om teologisk ekstremisme og teokrati, der Gud skal styre politikken.

– Dette er en form for teologisk ekstremisme. Det er et uttrykk for en form for fanatisme og får den makt, kan den bli farlig, sier Hagelia.

Han understreker at han ikke ser medlemmene av Partiet de Kristne som farlige, men mener det er et potensial i måten å tenke på som han mener det er en risiko ved.

– Får denne formen for fanatisme makt, kan den bli farlig. Men det tror jeg ikke vi har i dette politiske partiet fordi det ikke ligger noen politisk makt bak, sier professoren.

– Trekker ned troverdigheten

Sten Sørensen er predikant og ordførerkandidat for KrF i Lyngdal. Han er en av dem som er sjokkert over påstanden om at Utøya-massakren var Guds direkte dom over Norge.

– Det skader kristensaken når det blir så ekstremt at man hevder Gud stod bak det som skjedde på Utøya. Det river ned troverdigheten til de kristne. Det er trist at et politisk parti skal ha sånne meninger, sier Sten Sørensen.

Også Lyngdal har sitt minnesmerke etter 22. juli. Men byens kjendis og Elvis kopi som også er byens toppkandidat for Partiet de Kristne, går ikke god for at terroren var Guds straffedom.

– Jeg tror det er det onde som gjør det onde i verden, mens Jesus er kjærlighet, sier Kjell «Elvis» Bjørnestad.

Til tross for kritikken – står Gabrielsen ved sine uttalelser. Men for å unngå mer bråk, måtte han i dag trekke seg som fylkesleder for Partiet de Kristne. Han er fremdeles nummer fire på PDK lista både i Lyngdal og i Vest-Agder.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %