Hopp til innhold

De Kristne-topp: – 22. juli var Guds advarsel

– Dette er det ondeste en politiker noen gang har sagt før et valg, sier Freddy de Ruiter (Ap) om 22. juli-uttalelsene til lederen for Partiet De Kristne i Vest-Agder.

Skjermdump Jan Ernst Gabrielsen

Skjermdump av en av hjemmesidene til Jan Ernst Gabrielsen.

Det var Vårt Land som tirsdag skrev at fylkesleder i Vest-Agder for Partiet De Kristne, Jan Ernst Gabrielsen, anbefaler boken 22. juli-profetien, skrevet av norskamerikanske Jeremy Hoff.

Han skriver på sine egne nettsider at boken gir et «viktig profetisk budskap til Norges land».

«Boken gir enormt verdifull info som de fleste i vårt land ikke kjenner til, og er grundig dokumentert. En uunnværlig bok for alle som ønsker at Norge skal være velsignet av Gud!», skriver politikeren på forfatterens hjemmeside.

– Gud lot angrepet skje som en advarsel

Avisen skriver at bokens hovedbudskap er at Gud tillot 22. juli-terroren, og at Norge generelt og AUF spesielt ble rammet på grunn av sin antiisraelske politikk. Listetopp Jan Ernst Gabrielsen i Partiet De Kristne i Vest-Agder er enig i dette.

– Gud lot terrorangrepet 22. juli skje som en advarsel til oss om å omvende oss fra vår synd og ugudelighet, og også mot vårt forhold til Israel, sier Jan Ernst Gabrielsen til NRK.

– Jeg mener at Gud blir sint når Norge svikter Israel, som er Guds land. Norge har gått fra å være Israels nære støttespiller på 40- og 50-tallet. Gjennom AUFs propaganda har Arbeiderpartiet snudd til å bli en av Israels verste fiender i hele Europa. Jeg tror det har gjort av vi mister Guds beskyttelse. Gud trekker seg tilbake når vi svikter ham. Da verner han ikke lenger by og land, utdyper De Kristne-lederen.

– Jeg tror at når Gud trekker tilbake sin beskyttelse, så er det fritt frem for terrorister og voldsmenn å kunne angripe oss, legger han til.

– Det er helt ekstreme uttalelser fra en representant fra et parti som kaller seg for De Kristne.

Freddy de Ruiter

– Grusomme uttalelser

Dette reagerer Arbeiderpartiets stortingspolitiker Freddy de Ruiter fra Aust-Agder sterkt på.

– Det å antyde at det er Guds vilje at ungdommer blir drept på en politisk ungdomsleir i Norge er grusomt, sier Freddy de Ruiter.

Freddy de Ruiter

Freddy de Ruiter fra Arbeiderpartiet synes meningene til De Kristne-politikeren er grusomme.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

– Jeg synes Jan Ernst Gabrielsen fra Partiet De Kristne og alle andre som anbefaler den boka bør be alle de som er rammet av terroren 22. juli om unnskyldning. Jeg lurer på hva som feiler dem som kan finne på å stemme på disse personene. Det er skremmende at slike folk kan havne i fylkes- og kommunestyrer, sier de Ruiter.

Stortingspolitikeren mener dette er ekstremisme av verste slag.

Skjermump Freddy de Ruiter

Ufyselige og ekstreme skrev Freddy de Ruiter på Facebook i dag om meningene til Gabrielsen.

– Ikke ekstremist

Gabrielsen sier synspunktene hans ikke er ekstreme.

– Dette er vanlig tradisjonell vekkelseskristendom. Det er ingenting ekstremt i det hele tatt med dette. Tvert imot. Gud er full av kjærlighet, men det er opp til mennesker å ta imot eller forkaste denne kjærligheten. Alle har muligheten til å bli frelst, og Jesus skal dømme levende og døde, sier han.

– Skjønner du at det du sier opprører mange folk?

– Det er mulig det. Men jeg er som pastor og forkynner forpliktet på Bibelen som Guds ord. Der skinner det gjennom at den som lever i synd, kommer under Guds dom. De fleste får ikke dommen før i evigheten, men enkelte får advarsler fra Gud i dette livet. Jeg tror Utøya-terroren var en advarsel mot å oppleve noe som er enda verre, sier han.

Han legger til at Partiet De Kristne tar bibelen bokstavelig og på alvor.

– Vi vil på alle områder i livet la Bibelen dømme oss og avgjøre retningen, sier han.

– Dette er vanlig tradisjonell vekkelses-kristendom. Det er ingenting ekstremt i det hele tatt med dette. Tvert i mot.

Jan Ernst Gabrielsen

– Skremmende

Freddy de Ruiter fra Arbeiderpartiet synes disse meningene er langt fra det kristne budskapet slik han forstår det.

– Disse meningene er så fæle og onde at jeg nesten ikke har ord. Jeg mener det er skremmende at det går an å mene dette, og samtidig stå på en politisk liste, sier de Ruiter.

Selbekk tar avstand fra boka

Redaktør i avisen Dagen, Vebjørn Selbekk, tar i en lederartikkel sterk avstand fra 22. juli-profetien som han mener er «en bok man snarere bør advare mot enn anbefale».

– Jeremy Hoffs budskap er at 22. juli-terroren kom som et resultat av Norges sviktende støtte til Israel. Det er for så vidt ikke et nytt standpunkt. Slike tanker har også tidligere skapt debatt og bestyrtelse i norsk offentlighet, skriver han.

I artikkelen skriver han at det er ikke uvanlig at slike meninger dukker opp i forbindelse med katastrofer og terrorhandlinger, men at «når det gjelder Utøya-tragedien, er det faktisk kristne som står bak de verste konspirasjonene».

Selbekk skriver at forfatteren er tydelig opptatt av tallmagi.

– Spesielt knyttet til tallene tre og syv. Og fremfor alt 77. Hoff skriver at dette tallet forekommer tre ganger i Bibelen og er i alle tilfellene tett knyttet opp til temaet «hevn». Derfor er det et guddommelig tegn at Breivik uhindret skal ha fått streife om på Utøya i 77 minutter og at terrorangrepene 22. juli kostet 77 menneskeliv, skriver Selbekk.

«Omvendelse trenger vi alle sammen. Noen også for å ha gitt Gud skylden for 22. juli», avslutter Selbekk.

Jan Ernst Gabrielsen er overrasket over kritikken fra Selbekk.

– Jeg er forskrekket over den lederen til Vebjørn Selbekk. Jeg føler han ligger langt utenfor tradisjonell bibelforståelse når han kritiserer boka om 22. juli. For 80 år siden hadde alle evangeliske kristne vært enig i dette, sier Gabrielsen til NRK.

– Ungdommene uskyldige

Han sier han ikke mener at ungdommene på Utøya hadde noen skyld i det som hendte.

– Jeg tror ikke ungdommene på Utøya hadde noen skyld i dette, men de ble et ledd i det at Guds beskyttelse var borte. Det var tilfeldig at de var der, Gud hadde ikke noe imot de ungdommene. Det har med at Utøya var et arnested for antisemittisme. Det var pro-Palestina og Boikott Israel, sier han.

– Jeg tror Gud gråt over hendelsene 22. juli, men han har trukket tilbake sin beskyttelse, og som man sår høster man, sier han.

– Bibelen sier at den som er ulydig mot Gud, den får Guds vrede over seg, legger han til.

Han tror ikke Anders Behring Breivik var noe sendebud for Gud. Derimot omtaler han terroristen som en djevel som fikk frihet til å gjøre det han gjorde fordi beskyttelsen var borte.

Vil ikke at boken profileres av partiet

Partileder Erik Selle sier til Vårt Land at han kjenner til boken, men sier han ikke forholder seg til den som politiker. Han ønske heller ikke at boken blir profilert i De Kristne-sammenhenger.

– PDK skal fremme materiell som PDK lager selv. I vår sammenhenger vil jeg ikke ha den boken eller andre ting som ikke er en del av vårt budskap, sier han til avisen.

Samtidig vil han ikke bestemme hva partikollegaer kan si og gjøre i andre sammenhenger.

– Vi har religionsfrihet i Partiet De Kristne. Vi kan ikke ha et samfunn der folk ikke kan mene slike ting. De må gjerne diskutere det. Men jeg synes ikke det har noe med politikk å gjøre, sier han.

Forfatter Jeremy Hoff har ikke ønsket å kommentere saken til Vårt Land.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %