Det skriver
Utenriksdepartementet satte i våres en stopper for byggingen av redningsbåtene fordi de var redd for at Iran kan bruke utstyret militært.
- Se:
- Se:
Båtservise klaget på avslaget, men i dag kom et endelig nei fra departementet. Avslaget betyr et tap på cirka 500 millioner kroner og får store konsekvenser for den allerede hardt prøvede mandalsbedriften.
Fra ja til nei
Det var på sensommeren i fjor Båtservice inngikk kontrakt med iranske myndigheter om levering av de ti redningsbåtene til bruk langs den iranske kysten. Fra før har verftet bygd og levert fem slike båter til landet, i tillegg til andre båter.
Etter planen skulle verftet ha begynt å bygge fartøyene i år. UD hadde tidligere sagt at båtene ikke er lisenspliktige, men så snudde departementet.
– Alle varer som har en risiko for å bli brukt til militære formål, er bekymringsfullt, selv om varen i utgangspunktet er til det sivile markedet, uttalte underdirektør i UD Frode Overland Andersen Andersen til NRK i mai.
Risikerer permitteringer
Ifølge Bjørn W. Fjellhaugen, direktør ved Båtservice Mandal, er båtene små redningsfartøy som ikke kan brukes i militær sammenheng. Han sier til Fædrelandsvennen at han er overrasket og skuffet over at departementet står fast på avgjørelsen om at fartøyene ikke kan selges til Iran.
– Det er utrolig at norske myndigheter kan gå tilbake på en tillatelse de hadde gitt, sier Fjellhaugen.
Kontrakten som nå er tapt, vil ramme verftet hardt. Per i dag har de kun ordrer fram til mars neste år.
– Vi står i fare for å måtte permittere, vi som nå skulle sittet på den grønne grein, sier Fjellhaugen til avisen.