– Jeg tror det skyldes været først og fremst. Det er jo deilig å sitte ute spesielt om sommeren, det sier selger Kjetil Torjesen hos Jernia i Kristiansand.
Folk kjøper terassevarmere som aldri før. Mens det tidligere var uterestaurantene som hadde stråleovner, finnes de nå i stadig flere private hjem.
Dobbelt så stort behov
– Det har vært viktig for oss å ha disse varene inne, at vi turde å handle inn nok varmelamper uten å vite om de ville selge, sier Torjesen.
Tidligere har ikke etterspørselen etter terrassevarmere vært særlig stor.
– I år har etterspørselen fordoblet seg. Nå selger vi en ovn om dagen. Slik har det ikke vært tidligere, understreker Torjesen.
Det rekordstore salget bekreftes av den dominerende leverandøren av terrassevarmere i Norge.
– Vi ser tydelig at økningen har vært stor, omtrent 50-60 prosent økning, det sier Cato Bryn, leder for Mill, som distribuerer terrassevarmere i Norge.
Kalde sommernetter og lite klær
Sommeren i år har krevd sine ulltepper og lamper, dersom man ville sitte ute om kvelden, men salget av stråleovner har økt også fordi ny teknologi lokker kjøperne.
– Fjernkontroll og du kan styre ovnen via en applikasjon på mobilen din, dessuten er mye av det røde lyset fjernet fra ovnene og det passer privatmarkedet bedre, sier Bryn.
På Jernia i Kristiansand forteller selger Kjetil Torjesen at mange kunder lurer veldig på hvordan lampene fungerer.
– Det er en forholdsvis liten investering i utemiljøet, en lampe koster mellom tusen- og to tusen kroner, avslutter Cato Bryn, leder for Mill.