Hopp til innhold

Feilbehandlet hos legen, men får ikke vite det

Helsetilsynet plikter ikke å informere pasienter som er feilbehandlet av en lege. På Sørlandet fikk et titalls pasienter uforsvarlig behandling av en tidligere fastlege.

Legebesøk

Legebesøk.

Foto: COLOURBOX

Pasient- og brukerombud Eli Marie Gotteberg har spurt Helsetilsynet om hvem som skal informere flere titalls pasienter som har blitt uforsvarlig behandlet hos en tidligere fastlege på Sørlandet.

I perioden fra 2003 til 2013 behandlet Fylkesmannen i Vest-Agder 12 tilsynssaker og klagelignende henvendelser mot legen.

Eli Marie Gotteberg

Pasient- og brukerombudets kontor.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

38 pasienter ble behandlet uforsvarlig

Flere av sakene omhandlet samhandling med annet helsepersonell, håndtering av prøvesvar, henvisninger, forskrivning av vanedannende legemidler, journalføring, samt rutiner som skal sørge for at slike forhold blir kvalitetssikret.

Av de 70 journalene og to konkrete pasientklager som ble gjennomgått, fant Helsetilsynet at 38 pasienter ble behandlet uforsvarlig – blant dem pasienter med diabetes, gravide, pasienter med kols/astma, små barn, pasienter med høyt blodtrykk og med lavt stoffskifte.

Fastlegen arbeider ikke som fastlege nå.

Plikter ikke å gå informasjon

Anne Myhr

Avdelingsdirektør i Helsetilsynet, Anne Myhr.

Foto: Terje Christiansen / NRK
Eli Marie Gotteberg

Pasient- og brukerombud i Aust-Agder, Eli Marie Gotteberg.

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Avdelingsdirektør Anne Myhr i Helsetilsynet sier at de etter pasientrettighetsloven ikke har plikt til å gi pasienter informasjon – og at det er unntaksvis at de gjør det.

– Men pasienter som selv klager til helsemyndighetene, vil bli informert.

Pasient- og brukerombud Eli Marie Gotteberg er ikke fornøyd med svaret.

– Hvis Helsetilsynets tolkning er riktig, får ikke flere titalls pasienter hos den tidligere fastlegen i Vest-Agder informasjon om at de er uforsvarlig behandlet. Hun mener det er en mangel ved loven.

Ansvarsfraskrivelse

– Slik vi leser det brevet, ser det for oss ut som at ingen har ansvar for å gi pasientene informasjon om feilbehandling som forekommer.

Lovgiver sier det er helsepersonellet – altså legen som har gjort feil – som er pliktig til å gi informasjon. Men her er det en fastlege som ikke fortsetter som fastlege. Og da er det mindre sannsynlig at denne personen underretter pasientene sine.

Gotteberg vil forfølge saken, og ber Helsetilsynet om en ytterligere redegjørelse.

– Vi mener at loven gir rom for en annen tolkning og en annen måte og komme til en annen løsning, sier pasient- og brukerombud Eli Marie Gotteberg.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,7 kr 25 min.
  • Dusje 6,7 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %