Hopp til innhold

Sikring etter «Synne» kan hindre permittering

Ekstremværet i helgen viste at det trengs flomsikring, i tillegg til opprydning, i Dalane-kommunene. Det kan gi etterlengtet arbeid for en anleggsbransje rammet av oljekrise.

Moisåna fosser under ekstremværet Synne

Moisåna og flere andre elver i Sør-Rogaland fosset over, og gjorde store skader flere steder.

Foto: Peter Monstad

– Nå vurderer vi permitteringer fra uke til uke, så det hadde absolutt hjulpet på situasjonen med noen flere flomsikringsoppdrag, sier direktør Trond Viding Tvedt i entreprenøren Risa.

Trond Viding Tvedt

Trond Viding Tvedt, administrerende direkør i Risa.

Foto: Anders Fehn / NRK

Ekstremværet «Synne» har gjort skader for flere titalls millioner. Flommen ødela riks- og fylkesveier i Rogaland for drøye 9 millioner kroner. I Dalane-kommunene er veier for 5,5 millioner ødelagt, mens resten ligger i Suldal. Og dette må repareres. I tillegg trengs det omfattende flomsikring flere steder.

– Vi trenger arbeid, og er klare til å bidra. Det er hektisk og intenst arbeid, og ikke så mye at det vil vare lenge, men alt er et pluss for oss, sier markedssjef Tore Voster i T. Stangeland.

Flomsikring i Dalane-kommunene kan gi etterlengtet arbeid for en anleggsbransje som sliter. Men ifølge bransjen selv er ikke dette nok til å redde arbeidet for neste år.

VIDEO: Flomsikring i Dalane-kommunene kan gi etterlengtet arbeid for en anleggsbransje som sliter. Men ifølge bransjen selv er ikke dette nok til å redde arbeidet for neste år.

Flere prosjekter på vent

Både Risa og T. Stangeland har varslet om permitteringer på grunn av nedgangen i markedet. Det er nå ingen oppdrag i Doffin, basen for offentlige anbud fra Statens vegvesen i Rogaland. Men det må komme, mener stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp).

– Jeg har oppfattet det slik at det er gryteklare prosjekter på vent i Dalane. Hvis vi synliggjør at de trengs, og at alternativet er permitteringer, har vi gode argumenter for å raskt få fram pengene som trengs til flomsikring i Dalane, sier han.

Ifølge han er bransjen vant med svingninger, men den sliter nå med den enorme nedgangen som henger sammen med nedgangen i oljeindustrien i Rogaland.

– Det har gått veldig fort, og vi har en galopperende ledighet. Derfor må vi få på plass penger til å sette i gang prosjektene som er klare. Det er mye bedre at folk sitter på en gravemaskin enn at de går ledige, sier Pollestad.

FV51 i Tengsdalen etter Synne

FV51 i Tengsdalen ble ødelagt av ekstremværet «Synne».

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Ser mot 2017

Men både i Risa og T. Stangeland har de tro på fremtiden, etter 2016. De nevner blant annet Rogfast-prosjektet og utbedringer av E39 og Jærbanen.

Tore Voster

Tore Voster, markedssjef i T. Stangeland.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Vi tror det fortsatt vil være stor aktivitet i distriktet i 2017. Vi venter på mange store veiprosjekter, utbygging og prosjekter. Det er bra for bransjen og distriktet. Men før det må skuffeklare prosjekter bli iverksatt. Det hadde hjulpet oss mye, sier Tore Voster i T. Stangeland.

– På lengre sikt er markedssituasjonen veldig god. Det er vakuumet på kort sikt som bekymrer meg. Vi er redde for å miste kompetansen som vi nå burde bygget opp med tanke på de store prosjektene som kommer, sier Trond Viding Tvedt i Risa.