Hopp til innhold

Mange spisesteder slurver med loven

For et halvt år siden skulle det bli lettere for allergikere å spise ute, men det er fortsatt mange spisesteder som ikke følger kravene til matmerking av allergener.

Marit Skrudland

Hotel Sverre fikk pålegg om å merke maten på en tydeligere måte da mattilsynet var på inspeksjon.

Foto: Julie Renee Buene / NRK

– Nå har regelverket vært i et halvt år så jeg synes bransjen og virksomhetene bør ha kommet i gang nå, sier Marit Skrudland, spesialinspektør i Mattilsynet.

Marit Skrudland

Marit Skrudland, spesialinspektør i Mattilsynet.

Foto: Julie Renee Buene / NRK

Alle som selger mat som ikke er ferdigpakket skal fra og med desember i fjor, merke de fjorten vanligste allergenene i maten. Informasjonen skal være skriftlig, og det skal ikke være nødvendig for kunder å be om informasjonen.

Kravene for merking gjelder også på nettsider for spisesteder. Mattilsynet har enda ikke rapportert hvor mange som oppfyller kravene.

Vi sjekket 50 ulike spisesteder som tilbyr bestilling av mat over nett. Bare elleve av de 50 oppfylte kravene til merking av allergener. De fleste av de som fulgte reglene var større kjeder.

Må fortsatt spørre

Oda Vår Arnesen er allergisk mot gluten. For henne betyr de nye kravene at det blir mye lettere å gå ut og spise, men det er bare hvis reglene blir fulgt ordentlig. Hun opplever at hun fortsatt må spørre betjeningen om hva maten inneholder.

– Jeg har sett at enkelte har blitt flinkere, men det er absolutt ikke noe jeg har sett hos alle. Jeg føler alltid jeg må spørre, med mindre de har en egen allergimeny, sier Arnesen.

Oda Vår Arnesen

Oda Vår Arnesen, glutenallergiker.

Foto: Julie Renee Buene / NRK

I løpet av det siste halve året har bare to av restaurantene hun har vært på tilbudt informasjon om allergener.

Arnesen har opplevd å få allergisk reaksjon etter å ha spist på restaurant, og vil ikke gå tilbake til de som har gitt dårlig eller feil informasjon.

– Jeg hadde følt meg mye tryggere om jeg satt meg på en restaurant der det sto hva alle rettene inneholder. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er ganske nervøs når jeg får et litt nølende svar. Hadde det stått svart på hvitt hadde det vært mye tryggere, sier Arnesen.

Mangel på informasjon

– Vi har jobbet fram til nå for å få alt på plass, så vi var nok litt sent ute. Det hadde litt å gjøre med at vi var usikre på hvordan det skulle ordnes, sier Walter Raustein, daglig leder på Hotel Sverre.

Walter Raustein

Walter Raustein, daglig leder på Hotel Sverre.

Foto: Julie Renee Buene / NRK

Raustein tror mange i bransjen henger etter med å følge den nye loven, fordi de ikke vet hva de skal gjøre.

Skrudland bekrefter at flere ettlyser informasjon. Hun opplever og at flere ikke vet om reglene, men forteller at det er virksomhetene som selv har ansvar for å holde seg oppdatert på regelverket.

– Mange synes det blir mye jobb å gjøre. Man må gå tilbake til informasjonen om maten og granske hvilke allergener som er i den. Det er en stor jobb nå som de vil ha stor nytte av senere med at forbrukerne får mer informasjon om maten, sier Skrudland.