Hopp til innhold

Bruker smilefjes for å bli kvitt mobbing

Etter hvert friminutt på Kurland skole i Lørenskog skriver førsteklassingene et smilefjes eller et trist fjes på en lapp. Slik vil skolen forhindre mobbing og avdekke konflikter.

Barn ved Kurland skole forteller hvordan de vil ha det på skolen.

– Jeg synes alle skal ha det bra i friminuttet og alle skal ha noen å leke med, sier en førsteklassing ved Kurland skole.

Førsteklassingene leker ivrige sammen ute i snøen. Selv om en lærer holder vakt når de er ute å leker, er ikke alt lett å plukke opp problemene barna imellom.

Kurland skole jobber mot mobbing

Lærer ved Kurland skole, Christina Lilleløvø.

Foto: Ingrid Vestre Haram / NRK

Derfor innførte Kurland skole i høst ordningen der hver elev leverer en lapp med et smilefjes eller et trist fjes til læreren etter friminuttet.

Står det et smilefjes på lappen har barnet lekt sammen med andre, står det er trist fjes har barnet lekt alene.

Elevundersøkelse for 2013 viser at tallet på elever som fortell om mobbing gikk ned til 4,2 prosent, fra 6,8 prosent året før. Samtidig viste undersøkelsen at mobbing trolig blir underrapportert.

– Viktig å komme tidlig på banen

Professor Erling Roland

Professor ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, Erling Roland.

Foto: Andreas Sundby / NRK

Det var en av lærerne ved skolen som kom på ideen til prosjektet.

– Det begynte med at jeg var ute i friminuttet og la merke til at det var noen barn som stadig gikk alene. Da tenkte jeg vi måtte gjøre noe for å fange dem opp, sier Christina Lilleløvø.

Sammen med lappene innførte skolen også egne lekeagenter som sørger for at alle får mulighet til å være med.

Erling Roland, professor ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, mener skolens grep kan være effektivt.

– Det er viktig å komme på banen tidlig for mobbing kan fort bli en vane der barn kan venne seg til at et annen barn får gjennomgå, sier Roland.

Færre lapper i alene-boksen

Kurland skole jobber mot mobbing

Rektor for Kurland skole, Marianne Egeberg Kolobekken.

Foto: Ingrid Vestre Haram / NRK

Selv om prosjektet bare har foregått et halv år ser lærerne en tydelig forskjell siden det ble startet.

– De jeg i starten så gå alene legger ikke lapp i boksen for å leke alene lenger. Nå er det bare en og annen innimellom, og det er bare små problemer, sier lærer Christina Lilleløvø.

Derfor vurder rektor ved Kurland skole, Marianne Egeberg Kolobekken, å utvidere prosjektet til flere klassetrinn.

– Det er alltid viktig at læreren vet hva elvene gjør i friminuttene, og da er dette et raskt og enkelt kartleggingsverktøy som ikke innebærer mange skjemaer og mye rapportering, sier Kolobekken.