– Det kommer til å bli kaos, sier busspassasjer Randi Gulowsen og ler.
Hun tror ikke det blir lett å endre folks vane med å gå på den nærmeste døren som åpner seg. Men hun tror det kommer til å bli bra når folk får vent seg til det.
Fra og med søndag kommer Ruter til å forsøke å innføre litt mer orden på rute 74 mellom Vika og Mortensrud. Man må gå på foran og vise billett. Når man skal av må man benytte døren i midten eller bak. Dette er et eksperiment for å se om det blir bedre flyt når passasjerene skal av og på. Hvis det er vellykket kan dette bli regelen mange bybusser.
Busspassasjer Zineb Bensouda tror mandag kan bli en omveltning for mange rushtidspassasjerer.
– Det blir kaos. De må nok trene mange ganger før de får det til, sier hun.
Zineb Bensouda tar bussen sammen med moren sin Dounia Daoudi. Hun er bekymret for at det vil ta lenger tid.
– Når det er mange folk, tar det kortere tid hvis man kan bruke flere dører, sier Daoudi.
Folk irriterer seg
En undersøkelser Epinion har gjort for Ruter viser at 95 prosent av passasjerene irriterer seg over at folk ikke slipper andre av før de selv går på.
– Det er kaos allerede i dag, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter.
Hun viser til at de grønne regionbussene i Oslo og Akershus praktiserer påstigning foran, avstigning bak og at det fungerer bra. Dette gjøres også i andre storbyer i Europa.
– I for eksempel London og København praktiserer de kun påstigning foran. Vi ønsker å teste ut dette for å se om det bedrer reiseopplevelsen til våre kunder.
Slik det var før
Hans Martinsen tar ofte 74-bussen. Han tar det hele med ro og tror det blir bra når folk må være litt mer organiserte.
– Vi klarte det jo før, sier han og smiler.
For det er en sovende regel at man skal gå på foran og gå av bak på de røde singelbussene i byen. Men den har ikke vært praktisert på flere år.
Vil ha tilbakemeldinger fra folk
Den første uken vil det være med folk fra Ruter på bussene som informerer og hjelper folk til å gå av og på riktig.
– Det tar tid å endre en vane, men vi vil være der for å hjelpe kundene. Vi ser frem til å høre fra kundene om hvordan de opplever dette, avslutter Isberg som forteller at de gjerne vil ha tilbakemeldinger på sine facebook-sider.