Den nye veien mellom Vinterbro og fylkesgrensa til Østfold vil koste fem milliarder kroner, men det er foreløpig ikke klart hvor mye bilistene må betale i bompenger.
150 kroner for å kjøre én mil
Statens vegvesen jobber med flere forslag, og i det dyreste alternativet må bilistene betale 150 kroner for å kjøre en strekning på én mil.
På E18 mellom Vinterbro og Retvet i Akershus er det aktuelt med opptil tre bomstasjoner: Én mellom Vinterbro og Nygårdkrysset, én på Sneissletta, og én i Kråkstaddalen. For å unngå trafikklekkasjer på småveiene, vil Statens vegvesen også sette opp to bommer på tilførselsveiene, og én bom på E6 ved Nordbytunnelen.
– Tar vi bort bommen på E6, vil takstene øke veldig i bommene på E18, sier Elin Bustnes Amundsen. Hun er prosjektleder for nye E18 mellom Vinterbro og Ørje.
– Årsaken til at vi har lagt inn en bom på E6, er at vi bygger om Vinterbro-krysset, og det vil også ha en effekt på trafikken der, sier hun.
- Les også:
- Les også:
Bilister NRK snakker med ved Nygårdskrysset får hakeslipp av prislappen på 150 kroner.
– Da blir det billigere å ta toget hele veien, det er kanskje de de har tenkt seg. Det er jo latterlig dyrt, sier Jonas Sjöberg. Han bor i Askim, og kjører ofte på den delen av E18 som nå skal opprustes til firefeltsvei.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Blir heller femten kroner
Trøsten er at dette er Statens vegvesens dyreste alternativ for bilistene, og Amundsen tror selv at prisen vil bli mye lavere per passering.
– Prisen kommer nok til å ligge på rundt ti-femten kroner per passering, tror jeg. Vi ser at Follo har veldig mange småveier rundt omkring, og lekkasjen blir enorm hvis vi setter opp taksten over femten kroner, sier Amundsen.
Statens vegvesen har som mål å starte bygging av veien i 2018, og at den står ferdig i 2021. I Nasjonal transportplan er veien finansiert med femti prosent bompenger og femti prosent midler fra staten.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Politikerne kan si nei
Fremskrittspartiet gikk til valg på å få bort bommene og finansiere veier over statsbudsjettet. Men foreløpig har Statens vegvesen ikke fått noen signaler fra Samferdselsdepartementet om å planlegge veien uten bomstasjoner.
Lokalpolitikere i Ås og Ski skal snart ta stilling til om de godtar at veien finansieres med bompenger, og er også bedt om å si hva de mener staten bør bidra med. Ifølge Amundsen kan de også si nei til bompenger.
– Hvis de sier nei, kan det bli en foreløpig stopp i prosjektet og vi må vente til Nasjonal transportplan blir behandlet igjen i 2018, sier Amundsen.
Er det da en fare at veien ikke blir bygd?
– Det kan man risikere.
- Les også: