Hopp til innhold

–Nødvendig å øke bomprisen

Neste år vil det koste 27 kroner å kjøre gjennom bomringen, selv om du har brikke. Å kreve mer penger fra bilistene er den eneste måten å løse vei- og kollektivutfordringene i Oslo-området på, mener Høyre.

Bomringen Oslo
Foto: NRK

Eirik Lae Solberg (H)

Eirik Lae Solberg (H).

Foto: Oslo Høyre

– Vi har ikke økt bompengene med lett herte, sier Eirik Lae Solberg. Han er Høyres gruppeleder i Oslo bystyre og Oslopakke 3-forhandler.

Mens Fremskrittspartiet brøt forhandlingene i protest mot enda mer bompenger, aksepterer Høyre en prisøkning på 5 kroner og 40 øre pr. passering for bilister med brikke.

"Altfor dyrt!" sier bilistene

Neste år øker altså prisen per passering i bomringen med en drøy femmer, og om ti år kan det koste hundre kroner å kjøre tur-retur Oslo-Drammen.

En bompengeøkning faller ikke i god jord hos bilistene. ”Altfor dyrt!” er beskjeden fra folk NRK Østlandssendingen har snakket med.

<i>Vi spurte folk om hva de synes om at det blir dyrere å passere bomringen neste år. </i>

– Det er en belastning for de mange som skal kjøre gjennom bomringen, men skal vi greie å løse alle de store samferdselsutfordringene vi har, er vi nødt til å gjøre dette, sier Solberg.

– Jeg mener staten skulle ha bidratt mer, slik at vi ikke hadde trengt å øke prisen. Men når det ikke var mulig, er vi nødt til å gjøre dette og vi har akseptert det for å få til en god løsning for en moderne storbyregion.

Flere nye bommer

Men prisøkningen ved årsskiftet er bare en forsmak på hva bilistene har i vente når ny E18 gjennom Asker og Bærum og E6 Manglerudtunnelen en gang står ferdig. Da blir det satt opp nye bommer på de nye veiene med betaling i begge retninger.

Lisbeth Hammer Krog

Ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krog (H).

Foto: Høyre

Da en revidert Oslopakke ble presentert torsdag, ble det antydet en hundrelapp i bompenger tur-retur Oslo - Drammen. Ordfører i Bærum Lisbeth Hammer Krogh (H) mener at vi må finne oss i å betale mer i bompenger.

– Jeg mener det er innenfor grensa for hva vi kan akseptere. Ny E18 er nå så nær å være på plass, nå avhenger det av bevilgningene på Stortinget, sier Krogh.

Naturvernforbundet ikke fornøyd

Hundre kroner tur-retur Oslo-Drammen er likevel mindre enn det lå an til da forhandlingene startet. Det skyldes at det er tatt mer penger fra den ordinære bomringen til ny E18. Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet er ikke fornøyd.

– Dette er penger som kunne vært brukt på t-bane og kollektivtrafikk, sier Schlaupitz.

Marianne Borgen (SV) kritiserer også satsingen på kollektivtrafikk.