Mari Johansen i Snæbbus frisør eier fire frisørsalonger og kjenner alle sine ansatte godt. Likevel krever Skatteetaten at må de ha med gyldig legitimasjon på jobb.
I kampen mot svart arbeid innførte staten fra nyttår plikt til å føre personallister for alle firmaer i frisør og skjønnhetsbransjen, restauranter, og bilpleiefirma.
Så langt i år har de sjekket 260 bedrifter i Østfold, men Johansen tror hun har alt på stell.
– Men selv om du gjør ting riktig lurer man på om man har gjort alt rett, sier hun.
- Les også:
– Gevinst for samfunnet
Firmaene skal føre lister over hvem som til enhver tid jobber i bedriften. Det skal gjøres i nummererte bøker fra skatteetaten, eller på data.
Avdelingsdirektør i Skatt Øst, Erik Nilsen mener denne innsatsen gagner bedrifter og samfunnet godt.
– Gevinsten for hele samfunnet er at vi prøver å forhindre svart økonomi i større grad hvor vi forhindrer svart lønn. I tillegg prøver vi å sikre mer like konkurransevilkår, sier han.
- Se video:
Gebyrlegger de alvorligste feilene
Hos Snæbbus frisør har de allerede startet med å føre personallister, og da Skatteetaten kom på kontroll måtte de bare gjøre en liten endring i systemet, sier innehaver Johansen.
– Det skulle kanskje vært et halvt år med tilvenning for at det skal bli rutine på det, sier hun.
I andre bedrifter som Skatteetaten har kontrollert har det blitt gebyr for blant annet at innehavere ikke har ført opp seg selv eller fordi ansatte har glemt å føre lister når sjefen har vært borte.
Nilsen sier de startet med kontrollene ved årsskiftet.
– Vi gjennomførte kontroller i januar og februar uten å gebyrlegge noe som helst, med tilhørende informasjon. Så ble det gjort et valg at fra 1. mars har man begynt å gebyrlegge dem som har de alvorligste feilene, forteller han.
- Les også:
– Skulle gjerne hatt en diplom
Men Snæbbus frisør var ikke blant de 51 bedriftene som måtte betale. Mari Johansen er fornøyd med egeninnsatsen.
– Jeg skulle gjerne hatt en liten diplom som bevis kanskje, det hadde vært litt stas, ler hun.
I frisørstolen er i hvert fall kunden André Flatner fornøyd med at Skatteetaten sjekker bransjen.
– Jeg synes det er kjempefint og det er viktig for å synliggjøre i bransjen at man tar arbeidsvilkårene på alvor her som i mange andre deler av arbeidssamfunnet. Det tror jeg bare er positivt.
- Les også: