– Vi ser at store deler av Mølen og deler av Høvleriområdet, Tyska og Hollenderen ligger under vann under visse værforhold. Det er særlig når kraftige lavtrykk og store nedbørmengder over land, langvarig storm fra sørvest og springflo inntreffer samtidig, sier Hans Jan Bjerkely i Naturvernforbundet i Halden.
Når klimaendringer kommer, havnivået stiger, nedbøren og vindene blir kraftigere vil flomtoppene bli høyere enn i dag, hevder Naturvernforbundet på sine nettsider.
– Hvis boligene på Tyska og Hollenderen skal være beboelige om 150 år, mener vi at “føre var-grensen” bør heves. Porsgrunn har lagt seg på 2,9 meter over normal vannstand som minste byggehøyde. Vi synes det virker fornuftig, sier Bjerkely.
Les også:
- Får ingen konsekvenser
– For å kartlegge eventuelle konsekvenser i forhold til flom og havnivåstigning, er det gjort en egen konsekvensutredning på temaet «flom og vannmiljø», forteller Tore Borthen i Norske Helsehus as, som kjøpte Tyska og Hollenderen av Halden Byutvikling i 2013.
I konsekvensutredningen heter det:
«Utbyggingen vil ikke føre til noen konsekvenser for flomforhold i området. Tiltaket er planlagt med laveste gulv på kote 2,6 meter over havet. Dette tilsvarer en estimert maksimal verdi for 200-års stormflo i år 2100.»
- Planens bestemmelser sikrer at alt som ligger under kote 2,6 skal tåle å ligge under vann. Dette gjelder også parkeringskjeller. I tillegg sikrer planens bestemmelser at kjørevegen ut til Hollenderen skal ligge på minimum kote 2 meter over havet, sier Borthen.
Les også:
– Byggeprosjekt med store konsekvenser
– Det verste ved prosjektet er at det bryter med vesentlige kultur- og naturvernhensyn, og at det skaper problemer for utbygging av en moderne jernbane til Sverige og resten av Europa, sier Naturvernforbundets Bjerkely.
– Jeg deler ikke Bjerkelys oppfatning. Tydeligvis sitter han på informasjoner som jeg, styret i HBU, utbygger og våre felles konsulenter og fagfolk ikke kjenner til, sier styreleder i Halden byutvikling Jan Erik Erichsen.
Han sier at utbygger, som har Betonmast AS som hovedeier, har bedre kunnskap om grunnforhold enn de fleste.
– Betonmast AS var som kjent entreprenør for både «nedstrømsbro» og den relativt nye undergangen (begge ved Tista red. anm.). Etter HBUs oppfatning vil en utbygging på Tyska ikke skape problemer for utbygging av jernbane til Halden og Sverige, sier Erichsen.