Hopp til innhold

- Norsk jernbanepolitikk styres ikke fra Halden!

Miljøpartiet i Halden slår tilbake mot kritikken om å ha vært bakstreverske i forhold til utbyggingen på Tyska og Hollenderen.

Havneområdet i Halden

OMRÅDER BÅNDLEGGES. Flere tomteområder på sydsiden av Halden sentrum båndlegges langt på vei av Jernbaneverkets planer for nytt dobbeltspor i mange år fremover.

Foto: Rainer Prang / NRK

Jernbaneverket har varslet Halden kommune om at byggeplanene for området Tyska, der det er tenkt etablert en ny bydel, bør stilles i bero.

– Dette har Miljøpartiet varslet siden planene for utbyggingen av Tyska ble lansert for over 12 år siden. Vi har erkjent at norsk jernbanepolitikk ikke styres fra Halden og har hele tiden bedt om at kommunen forholder seg forsiktige i og med at vi ikke har visst hvor jernbanesporene havner, sier leder i Miljøpartiet i Halden Vibeke Julsrud til NRK.

Les også:

- Vi ble ledd av

Vibeke Julsrud

HAR ADVART I FLERE ÅR. - Vi har blitt ledd av fordi vi ønsket å være forsiktige med å bruke skattepenger før Jernbaneverket hadde bestemt seg, sier Vibeke Julsrud (MDG).

Foto: Privat

Av Jernbaneverkets brev til Halden kommune fremgår at dobbeltsporet trolig må rettes ut og vil ta mer av området Tyska - som er den tomta i den planlagte nye bydelen som ligger nærmest Halden sentrum.

Det er lagt ned infrastruktur i området i form av vei, bru, vann og kloakk til rundt 100 millioner kroner, og noe av dette kan måtte bli revet med en ny jernbanetrase.

– Den nye brua med undergang og veier som fører til og fra området Mølen har etter vårt syn vært et skikkelig sjansespill å bruke skattebetalernes penger på. Man har ledd av Miljøpartiet og i politiske debatter i formannskapet og kommunestyret stemplet oss som bakstreverske i forhold til byutviklingen her i Halden, sier Julsrud.

Les også:

Illustrasjonsfoto jernbane

ADVARER MOT REGULERING. Jernbaneverket sier at kommunen gjerne må gjennomføre sine reguleringsplaner, men må være forberedt på, at de må gjøre om på dette dersom nasjonale interesser tilsier at sporvalget ikke blir slik kommunen ønsker seg det.

Foto: Rainer Prang / NRK

Fortvilt over båndlegging

Ordfører Thor Edquist (H), som har engasjert seg mye i jernbaneproblematikk og har deltatt i møter om samferdselsutvikling i inn- og utland i forbindelse med Østlandssamarbeidet, er glad Halden skal få dobbeltspor, men er fortvilet over usikkerheten dette nå skaper for utviklingen av sentrum.

– Når man legger beslag på halve byen i så mange år, hadde jeg håpet at man kunne tegnet og gjort ferdig Halden sentrum raskere, slik at vi kan utvikle byen vår, sier Edquist til NRK.

Tyska er et av områdene som berøres av Jernbaneverkets innsigelser til byplanen for 2015-2027. I tillegg kommer området Mølen, som i dag benyttes som havn, og området Jernbanetomta.

På Jernbanetomta har det lenge vært et ønske om at det etableres en jernbane-, buss- og drosjestasjon, som skal bidra til å forskjønne sydsiden av sentrum og gi bedre lokaliteter for de reisende.

Les Jernbaneverkets brev til Halden kommune