For skigruppene i Slitu IF og Mysen IF gjentok suksessen fra i vinter, da det ble kjørt opp skiløyper på nye E18 ved Ramstad i dag.
Veistrekningen har stått ubrukt i lang tid. Veien i Eidsberg i Østfold kan ikke brukes til biltrafikk fordi fylkesveien som skal lede trafikken inn til motorveien er for dårlig.
– Vi tåler én forsinkelse til, ler Torkel Ruud i Mysen IF.
LES OGSÅ:
Håper på gjentakelse
Rennet i dag samlet om lag 115 deltakere. Den yngste var 9 år, og de eldste stilte i seniorklassen.
– Vi hadde offentlig åpning av rulleskitraseen i dag og varaordføreren klippet snoren, forteller han.
– Så her blir det flere renn?
– Vi har allerede snakket gjennom dagen i dag om å prøve å få til et renn til før veien åpner. Folk ville gjerne komme tilbake og gå, forteller han.
Til tross for at det i utgangspunktet var et kretsrenn, så kom det folk langveisfra for å konkurrere på den motorveien.
– Det kom folk helt oppe fra Lillehammer og Toten. Det er nesten så vi skulle ønske det kom flere fra vår egen krets, sier han.
SE VIDEO: – E18 kan ikke tas i bruk
(Artikkelen fortsetter under)
Landets dyreste skiløype
Både Statens vegvesen og entreprenøren NCC har gitt sin tillatelse til å bruke veien.
– Vi må takke dem for å ha gjort dette mulig for oss. De har også ordnet med parkeringsplasser og strøm. De har vært veldig positive!
– Kanskje takke dem for planleggingen og forsinkelsen også?
– Ha ha, ja vi håper vi får til flere renn og ytterligere forsinkelser av veien, spøker Ruud.
Målet var egentlig å åpne fire kilometer av E18 strekningen mellom Laugslet og Homstvet i oktober i fjor, men vegvesenet ombestemte seg.
Skiløypene på E18 er sannsynligvis landets dyreste målt skiløypemeter. Parsellen på fire kilometer har en prislapp på nesten en halv milliard kroner.
Det betyr drøyt 125.000 kroner per meter vei – eller i dette tilfellet skispor.
LES OGSÅ: Sjekk Eidsberg-ordførerens bompengespøk
Motorvei til besvær
E18-parsellen gjennom Indre Østfold har vært forfulgt av flere hendelser som har skapt problemer og økte kostnader.
Mellom Krosby i Askim og Knapstad i Hobøl ble den nye veien raskt ødelagt av telehiv. Den gangen var det fordi det var brukt for store steiner i forsterkningslaget.
Den lille øyenstikkeren «Blodrød høstlibelle» sørget for at prosjektet ble fordyret med 15 millioner kroner.
Ved myrområdet rundt Brutjern i Ørje, like ved svenskegrensen, finnes den største forekomsten av denne arten i Norge. Og akkurat her skal den nye E18 gå.
– Det har gjort at vi måtte ha en mye lenger bru enn det vi hadde tenkt, uttalte prosjektleder Elin Bustnes Amundsen til NRK.no i fjor.