Hopp til innhold

– Ingen hemmelighet at det ikke står mange beilere på trappa

Næringsminister Trond Giske er glad for at SAS unngikk konkurs på overtid. Han håper nå selskapet vil tjene penger, slik at det blir lettere å selge.

Trond Giske

Næringsminister Trond Giske mener det er viktig at SAS nå begynner å tjene penger, også fordi det da blir lettere å selge.

Foto: Martin H. W. Zondag / NRK

Næringsminister Trond Giske er veldig fornøyd med at ledelsen og de ansatte i SAS til slutt ble enige.

– Alternativet hadde vært konkurs. Dette var ikke en konstruert situasjon, SAS har gått med underskudd i mange år, sier Giske til NRK.

Den videre prosessen fram mot endelig godkjenning av den nye kredittreserven på 3,5 milliarder svenske kroner, er ifølge Giske også formaliteter.

Norge eier i dag rundt 14 prosent av SAS, men det er ingen hemmelighet at Giske har ønsket å selge seg ut av selskapet, som har tapt milliarder de siste årene.

– Vil det nå bli lettere å selge SAS?

– Uansett om man tenker å drive det selv, eller i konstellasjon med andre, er man avhengige av at det drives godt. Andre flygiganter har allerede slått seg sammen, og det er grunn til å tro at SAS ikke har den optimale størrelsen, sier Giske.

– Ikke mange beilere

Giske understreker også at selskapet har store investeringsbehov i tiden som kommer, delvis på grunn av en gammel flyflåte. På spørsmål i Dagsnytt 18 om SAS vil bestå i sin nåværende form, eller om det vil bli fusjonert inn i for eksempel tyske Lufthansa, svarer næringsministeren slik:

– Vi har gått til Stortinget og bedt om fullmakt til å selge SAS, hvis vi finner en slik løsning. Men det er ikke noen hemmelighet at det ikke står beilere i kø på trappa her. Det å sørge for at SAS drives godt er første steg, sier Giske.

Han påpeker at det allerede er tatt i skritt i den retning. SAS Ground Handling og Widerøe, som til sammen har mer enn halvparten av de ansatte i SAS Norge, skal nå selges.

– Vi tar skritt på veien, og rendyrker det som blir igjen. Jeg tror også det som blir igjen er enda mer egnet for salg, eller fusjon med en partner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Eivind Roald SAS

Eivind Roald i SAS sier at alle og enhver i organisasjonen har måttet svelge noen bitre piller.

Foto: Martin H. W. Zondag / NRK

Planlagt lenge

På pressekonferansen tidligere mandag fortalte SAS-styret at man allerede før sommeren hadde begynt planleggingen for å få de ansatte med på sparetiltakene.

– Det er helt riktig at planen som ble lagt frem for én uke siden har blitt jobbet med over tid. Hele styret, med representantene for de faglige organisasjonene har vært involvert i dette, sier Eivind Roald, salgs – og markedsdirektør i SAS til NRK.

Han sier at planen krevde forberedelser, blant annet fordi SAS nå skal selge sin bakkeorganisasjon, SAS Ground Holding.

– Det er en stor organisasjon med 5–6000 medarbeidere, og når vi skal finne en samarbeidspartner for dette selskapet, så trenger man å gjøre gode forberedelser.

Bitre piller 1

Nestleder i Norsk kabinforening, Knut-Jørgen Næss, reagerer på deler av det som har kommet frem om prosessen med spareplanene.

– Vi har fått bekreftet at det har vært en strategi å vente til siste minutt før vi fikk presentert ultimatumet. Samtidig tror jeg mange er glade for at vi har arbeidsplasser og lønn, selv om den er lavere, sier Næss, og legger til:

– Den bitre pillen kan komme i ettertid, når de (ansatte, journ.anm.) innser hvilke arbeidsbetingelser som nå blir realiteten, sier Næss.

Bitre piller 2

Roald forklarer at en annen grunn til den korte tidsfristen var hensynet til de ansatte.

– Grunnen til at vi til slutt måtte sette en kort frist var at det har vært mye spekulasjoner, og vi ville begrense usikkerheten for våre eiere og ansatte, sier Roald.

– Og nå har dere klart å presse ansatte til å jobbe lenger for lavere lønn. Hvor fornøyd er du med avtalen?

– Jeg tror alle skal være fornøyde med at vi har tatt det første skrittet for å bygge et nytt SAS, som er klare for fremtiden, sier Roald.

– Alle og enhver i organisasjonen har måttet svelge noen bitre piller, og det er vondt å måtte gi opp en del av de forholdene man har tatt. Men jeg tror vi må stikke fingeren i jorda, og se at dette må til for bygge fremtidens SAS.

– Eierne som bestemmer

Giske sier det var viktig å få på plass en avtale raskt, fordi et flyselskap er avhengige av tillit. Han peker på at mange vil slutte å kjøpe reiser hvis man er i tvil om flyene vil gå.

Roald i SAS sier at man forventet mindre pågang for å kjøpe billetter da spareplanen ble iverksatt, men legger til at dette ikke har blitt så ille som selskapet fryktet på forhånd.

Roald mener det er for negativt å si at selskapet nå bare har kjøpt seg et år, slik enkelte kritikere hevder.

– Det er riktig at dette selskapet ikke har tjent penger siden 2008, og nå tar vi de grepene. Vi sentraliserer, outsourcer, og selger det som ikke er en del av en flypark, sier Roald, som mener det må bli opp til eierne å bestemme om selskapet skal selges.