Hopp til innhold

– Redningsarbeidet er ikke over

15 timer på overtid fikk SAS med seg den siste fagforeningen på spareavtalen. Nå begynner neste fase i prosessen som skal redde flyselskapet.

SAS-forhandlinger

SAS-sjef Rickard Gustafson under de intense forhandlingene i SAS-huset på Kastrup natt til mandag.

Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix

Den opprinnelige forhandlingsfristen gikk ut ved midnatt natt til mandag, og først like før klokken 15.00 mandag ble det klart at den siste avtalen var på plass. Dette etter at danske CAU, med rundt 1400 ansatte holdt SAS på pinebenken i det lengste.

Mandag morgen tikket det inn meldinger om at den ene fagforeningen etter den andre hadde blitt enig med ledelsen i det konkurstruede flyselskapet. De sju fagforeningene har gått med på tøffe krav, som blant annet innebærer å heve pensjonsalderen og å jobbe mer for lavere lønn.

Tormod Sandstø

Kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø i SAS sier at enigheten med fagforeningene betyr at neste steg i redningsprosessen kan iverksettes.

Foto: Pressefoto

– Ferdig med denne delen

Etter planen skal styret i SAS møtes senere mandag, sammen med finansieringsgruppen som består av bankene Nordea og Swedbank, den svenske og norske stat, samt Wallenberg-stiftelsen KAW.

Der blir det avgjort om avtalene mellom SAS og fagforeningene er gode nok til videre finansiering av selskapet.

– Vi kan nå bekrefte at avtalen med alle de åtte fagforeningene er i havn. Vi er glade for at dette har fått en løsning, nå er vi ferdig med denne delen av prosessen, som jeg vil beskrive som krevende forhandlinger gjennom helgen, sier kommunikasjonsrådgiver Tormod Sandstø til NRK.no.

– Arbeidet langt fra over

Han advarer likevel mot å tro at hele prosessen med å redde flyselskapet er i mål.

– Nå kan vi gå videre med planen som ble lagt frem mandag, som skal sikre fremtiden til SAS. Første steg er tatt, men dette er langt fra over. Nå gjelder det å få med bankene og eierne, og det er ingen tvil om at man har et arbeid igjen, sier Sandstø.

SAS-styret slår nå fast at forutsetningene for å sette i gang med spareplanen er innfridd, etter at alle fagforeningene er i havn. Planen er imidlertid avhengig av at en tredel av medlemmene i det danske pilotforbundet godkjenner vilkårene. En avstemming er ventet i løpet av de nærmeste dagene, opplyser SAS-styret.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Helge Thuesen

Helge Thuesen, leder i CAU, holdt SAS på pinebenken i 15 timer etter at tidsfristen hadde gått ut.

Foto: Stig-Åke Jönsson / NTB scanpix

Giske: – Vi er i mål

Næringsminister Trond Giske er imidlertid enda mer optimistisk, og kaller de gjenstående forhandlingene med banker og statlige eiere formaliteter.

Styret i SAS sendte mandag en børsmelding om at vilkårene er på plass for ta spareprogrammet videre for godkjenning hos eierne.

– Vi er i mål. Jeg har stor respekt for de ansatte som må kutte i sine opparbeidede rettigheter. Det er ikke lett, men alternativet hadde vært mye verre, sier Giske til NTB.

Næringsminister Trond Giske

Nærimgsminister Trond Giske sier det bare gjenstår formaliteter før banker og eiere har gitt sitt godkjenningsstempel.

Foto: Amund Aune Nilsen / NRK

– Vi hadde ikke noe valg

Til slutt var det bare den danske kabinforeningen CAU som ikke hadde gått med på en avtale. Foreningen er kjent for å være en tøff forhandlingspartner, skriver NTB, denne gang under ledelse av Helge Thuesen. CAU mener løsningen kom så sent, fordi de ikke ble involvert i forhandlingene på et tidligere tidspunkt.

Overfor Epressen legger ikke CAU-leder Thuesen noe i mellom når han beskriver avtalen.

– Vi hadde ikke noe valg. Det var enten eller. Det blir ingen flere sjanser. Kommer SAS tilbake med nye krav om en stund, så blir det nei.

– Det har vært et hart press. For hardt, sier Thuesen.

Overfor NRK.no bekrefter fagforeningsleder Bente Sorgenfrey i FTF at det danske kabinpersonalet har gått med på å øke arbeidstiden fra 44 timer til 47,5 timer i uka.

CAU har også gått med på å si fra seg lønn tilsvarende en månedslønn hvert år, i tillegg at den innebærer muligheten til å jobbe 13 timers arbeidsdager.