En rekke avtaler og personalgoder forsvinner når SAS er tvunget til å finne innsparinger til 3 milliarder svenske kroner for å oppfylle spare- og effektiviseringsplanen.
Og det er i tillegg til salget av Widerøe og SAS Ground Handling, SGH, som tar seg av innsjekking og bagasje.
- LES OGSÅ: SAS selger Widerøe og bakkeselskap
Administrasjonen til Sverige
De mest smertefulle innsparingene er utvilsomt kuttet i antall arbeidsplasser – det skal i alt bli 6000 færre SAS-ansatte.
De hardeste kuttene skjer i administrasjonen, som i sin helhet flyttes til Sverige. Bare de helt nødvendige lokale funksjonene beholdes i Norge og i Danmark.
800 stillinger i administrasjonen i de tre landene forsvinner. Ifølge SAS skal tallet på sjefer markant ned.
Resten av nedbemanningen skal skje gjennom outsourcing, effektiviseringer og salg av virksomheter.
Først i morgen skal fagforeningene ha møter med sine medlemmer om de nye avtalene. Etter møtene blir flere detaljer rundt avtalene trolig kjent.
- LES OGSÅ: Forhandlinger på Kastrup er i mål
- LES YTRING: Konkurs vil være ødeleggende
– Et grusomt dårlig oppgjør
Lederen i de norske SAS-flygernes fagforening NSF kaller avtalen «et grusomt dårlig lønnsoppgjør».
– Vår intensjon har vært å berge arbeidsplassene, for oss og for alle i SAS. Vi har gjort det vi kan for å få det til, sa Lippestad til NRK i København tidlig i morges.
Han forteller om en meget uvanlige forhandlinger.
– SAS-ledelsens diktat nektet vi å godta. Vi har kjempet for reelle forhandlinger. Det er ikke det vakreste som har skjedd i skandinavisk arbeidsliv, dette her, konstaterte Lippestad.
– Pilotene blir 30 prosent billigere fordi vi skal tjene mindre og jobbe mer.
De svenske flygernes fagforeningsleder Robert Gustafsson sier at pilotene har sagt fra seg en månedslønn i året.
– I prinsippet møter vi SAS på alle områder – lønn pensjon og arbeidstid, sier Gustafsson til svenske Aftonbladet.
– Vi er ikke fornøyde, og det tror vi ikke SAS er heller. Vi skrev under fordi vi ville ta ansvar, sier Anneli Nyberg, leder for SAS Norges kabinforening.
Lønnskutt og økt pensjonsalder
Både tariffavtalene og ansettelsesvilkårene er endret i helgens harde forhandlinger mellom de ansatte og SAS-ledelsen. Og det blir ingen forhandlinger om økt lønn de neste to årene.
Alle ansatte går ned i lønn – grunnlønnen kan reduseres inntil 15 prosent. Avtalene har fått nye og færre lønnstrinn.
Lønnstrinnene som blir borte, rammer særlig de best betalte flygerne, som går mest ned i lønn.
- LES OGSÅ: Så mye tjener SAS-ansatte
- LES OGSÅ: SAS: Vi er tvunget til å finne en løsning
For lederne blir lønnskuttet opptil 17 prosent. Toppsjef Rickard Gustafson går ned 20 prosent.
Pensjonsordningene i SAS har vært en utgiftsbombe for flyselskapet og svært lukrative for de ansatte. Nå blir de endret, og pensjonsalderen heves fra 60 til 65 år.
Det er forhandlet fram overgangsregler for alle som er 56 år og eldre i dag.
Alle som i dag har ytelsesbasert pensjon – en god ordning der arbeidsgiver må betale mellomlegget hvis avkastningen av pensjonsfondene blir lavere enn lovet – må gå over til innskuddsbasert pensjon med lavere pensjonsutgifter for SAS og mindre utbetalinger til pensjonistene.
Pensjonskuttet betyr at de årlige pensjonsutgiftene til SAS synker med rundt 60 prosent. Samtidig sparer SAS milliardbeløp på framtidige pensjonsinnbetalinger, skriver Svensk pilotförening i en pressemelding.
- LES OGSÅ: Fnyser av SAS-sjefens lønnskutt
- LES OGSÅ: Avinor-sjef med stor-pensjon fra SAS
Utvikling i SAS fra 2004 til 2011:
Får ikke fly til jobben
Arbeidstidene har vært et sårbart punkt under forhandlingene. Det skal være dette som gjorde at den danske kabinforeningen nølte med å undertegne inntil forhandlingene var 15 timer på overtid.
Arbeidsuka for flygende personale – altså flygere og kabinpersonale, økes fra maksimalt 42 timer pr. uke til maks 47,5 timer pr. uke. Ved flyforsinkelser kan timetallet passere 47,5, men aldri være over 60 timer i én uke.
Tidligere var denne øverste grensen 48 timer på én uke.
Heretter skal alt flygende personale være ansatt på den basen de flyr fra. Dette har det vært store konflikter om tidligere, men nå blir det slutt på å bruke arbeidstiden til å fly fra hjemmebasen (f.eks. Oslo) til basen der arbeidet egentlig starter (f.eks. Stockholm).
Men de som ikke ønsker å bytte base, får bli på basen de hører til i dag og bare fly på rutene som går herfra.
Mister rett til sommerferie
De ansatte har lovet å bli mer fleksible enn i dag når de blir spurt om å endre arbeidstid og rute når det oppstår problemer.
Svenske regler skal gjelde for utbetaling av dietter for alle ansatte. Reglene for spisepauser, innkvartering, standby-tider og ansiennitet blir strammet inn.
Reglene for ferie blir også endret. De ansatte skal ikke lenger ha krav på å ta ut sommerferie i sommermånedene juni, juli og august, slik for eksempel den norske ferieloven gir dem rett til.
De nye avtalene gjelder fra 1. desember i år.
«Endringer som kommer til å smerte», kalte konserndirektør Gustafson innsparingsprogrammet da han informerte de ansatte tidligere i høst.
Og det var lenge før konkurstrusselen ble overhengende og de ansatte fikk kniven på strupen.
- LES OGSÅ: – Tøffe tider for de ansatte