Flight 214 fra Asiana Airlines hadde 308 mennesker om bord da det av ukjente årsaker
under landing på San Francisco International Airport.Flyet begynte å brenne etter landing, men takket være en rask evakuering kom de aller fleste passasjerene seg ut i tide. To 16 år gamle kinesiske jenter mistet likevel livet i flyulykken.
Veldig bra vær
Årsaken til ulykken er ikke kjent, og den amerikanske lufthavarikommisjonen kom natt til søndag norsk tid til San Francisco for å starte sine undersøkelser.
– Vi ser på alle muligheter. Men vi må samle sammen fakta før vi kan trekke konklusjoner, opplyser kommisjonsleder Deborah Hersman.
De har funnet ferdsskriverne fra flyet, som nå er på vei til Washington for nærmere undersøkelser.
Både øyenvitner og passasjerer om bord har opplyst at flyet lå uvanlig lavt da det skulle lande.
– Jeg så ingen rullebane, jeg så bare vann, forteller Benjamin Levy som satt på sete 30K i flyet til CNN.
- LES OGSÅ:
Ifølge flere kilder skal et landingssystem på flyplassen ha vært skrudd av da ulykken skjedde. Glide Path-systemet skal kunne hjelpe flyene å lande under vanskelige forhold.
Men værforholdene var svært gode ved flyplassen på dette tidspunktet og systemet var derfor skrudd av.
Likevel har piloter blitt vant til å stole på denne type teknologi, som har eksistert i flere tiår, og trolig vil etterforskere av ulykken se grundig på om fraværet av «Glide Path» kan ha påvirket landingen skriver NTB.
– Lignende tilfelle i London
Flyselskapet Asiana Airlaines sier de ikke har grunn til å tro at flykrasjen i San Francisco skyldtes tekniske problemer, melder Reuters. Flyet ble kjøpt inn for sju år siden, og det er ikke registrert motor- eller maskinproblemer på flyet tidligere, ifølge selskapet.
– Av en eller annen grunn virket det som om piloten ikke hadde nok kraft til å rette opp flyet før det traff bakken, sier Jim Tilmon som er luftfartsekspert og tidligere flyger til CNN.
Han viser til en annen episode som skjedde i London i 2008 da et fly av samme type fra British Airways fikk tilsvarende problemer under landing.
– De var i ferd med å lande, men traff også rullebanen for tidlig. Etter det jeg vet hadde det en sammenheng med drivstoffsituasjonen om bord, sier Tilmon.
Den gang klarte piloten å delvis kontrollere krasjlandingen, og alle slapp uskadd fra ulykken. Havarikommisjonen konkluderte med at ulykken trolig skyldtes isdannelse i drivstoffsystemet.
Erfarne piloter
Administrerende direktør i Asiana Airlines Yoon Young-Doo sa på en pressekonferanse søndag at pilotene om bord var erfarne og hadde henholdsvis 9000 og 10.000 flytimer bak seg.
– Våre piloter opptrer alltid i tråd med luftfartsregelverket, sier Yoon.
Han opplyste at de to som døde i ulykken satt langt bak i flyet.
– Ta imot min dypeste beklagelse. Vi vil gjøre vårt ytterste for å hanskes med denne tragedien, sier Yoon.