Hopp til innhold

Nye biler slaktes i whiplash-test

En rekke nye bilmodeller får det glatte lag for manglende sikkerhet ved påkjørsel bakfra.

Kollisjonssikkerhet ved påkjørsel bakfra
Foto: Euro NCAP

For første gang har det europeiske bilsikkerhetsorganet Euro NCAP testet hvor sikre nye biler er ved påkjørsel bakfra. Bare fem av 25 tilfeldig utvalgte, testede biler fikk godkjentstempel.

Resultatene viser dermed at nye biler i liten grad beskytter mot nakkeskader ved påkjørsel bakfra. Euro NCAP uttrykker bekymring over at såpass få av de testede bilene fikk et godt resultat.

Åtte av 25 får stryk

De fem testede bilene som får godkjent er (fra best til dårligst):

  • Volvo XC60
  • Alfa Romeo Mito
  • VW Golf VI
  • Audi A4
  • Opel Insignia

Se resultatene her (ekstern lenke)

Disse modellene får betegnelsen «mindre bra»:

  • Renault Koleos
  • BMW X3
  • Lancia Delta
  • Renault Kangoo
  • Renault Megane
  • Honda Accord
  • Skoda Superb
  • Hyundai i10
  • Ford Fiesta
  • Seat Ibiza
  • Mercedes-Benz M-klasse
  • Dacia Sandero

Får de dårligste resultatene

Åtte av de 25 testede bilene får regelrett stryk for manglende beskyttelse mot nakkesleng. Risikoen for å pådra seg seriøse skader ved påkjørsel bakfra i lav hastighet, er store i disse bilene:

  • Daihatsu Cuore
  • Citroën Berlingo
  • Hyundai i30
  • Citroën C5
  • Ford Kuga
  • Suzuki Splash
  • Peugeot 308CC
  • Daihatsu Terios
Citroën C5

Citroën C5 har tidligere fått gode resultater ved front- og sidekollisjon. Men sikkerheten mot nakkeskader ved påkjørsel bakfra er elendig.

Foto: Euro NCAP

Modellene Citroën C5, Peugeot 308 CC og Ford Kuga har alle tidligere fått toppkarakter av Euro NCAP for sin gode passasjerbeskyttelse – men får dermed en ripe i lakken i denne testen.

Flere av disse modellene hadde en grei beskyttelse ved påkjørsel bakfra i lav hastighet, men ved hardere sammenstøt ble scoren tilnærmet null.

- På høy tid

Kollisjoner i bymiljøer handler gjerne om lav hastighet og påkjørsel bakfra. Nakkeskader er da en vanlig konsekvens. Slike skader er ofte langvarige, smertefulle og vanskelige å behandle.

Generalsekretær Michiel Van Ratingen ved Euro NCAP mener derfor det er på høy tid at de nå innfører påkjørsel bakfra som en del av kollisjonstestingen av nye biler.

- Resultatene i denne testen understreker dette behovet. En forbruker ville aldri visst hvor sikker en bil er ved påkjørsel bakfra uten denne testen, sier han.

Ford Ranger slaktes

I den siste krasjtest-omgangen i år fra Euro NCAP er også 12 nye biler testet på «vanlig» måte. Det vil si at de har fått karakterer ut fra hvor sikre de er for fører, voksne passasjerer, barn og fotgjengere ved front- og sidekollisjon.

Ford Ranger

Pick-upen Ford Ranger slaktes i Euro NCAP sin ferske kollisjonstest.

Foto: Euro NCAP

Åtte av modellene får full pott og fem stjerner for sin beskyttelse av voksne, nemlig Alfa Romeo Mito, Ford Fiesta, Peugeot 308CC, Renault Megane, VW Golf VI, Honda Accord, Opel Insignia og Volvo XC60.

Men innimellom dukker det opp nye biler med begredelig kollisjonssikkerhet. I denne runden slakter Euro NCAP Fords nye pick-up ved navn Ranger, og gir den to av fem stjerner.

Se resultatene for Ford Ranger her (ekstern lenke)

Euro NCAP har med sine biltester hatt stor suksess med å skaffe fokus på kollisjonssikkerhet. Nye modeller som introduseres på markedet i Europa bør få full pott på kollisjonssikkerhet for voksne for å bli tatt seriøst.

På Euro NCAP sine hjemmesider kan du selv se bilder, video og vurdering av hvor kollisjonssikker din bil er.

Sjekk hvor sikker din bil er her (ekstern lenke)

SISTE NYTT

Siste nytt