Ledelsen i Telenor brukte lørdag formiddag til å diskutere strakstiltak for å få orden på problemene de har hatt med mobildekningen de to siste helgene.
Både
og opplevde Telenors kunder problemer, og det har vekket harme hos både brukerne og .Telenor har forklart at
, og de ikke har forutsett at økt bruk av smarttelefoner kunne få mobilnettet til å bryte sammen.- Les:
To strakstiltak
Flere enn hundre personer jobber nå med å finne løsninger på mobilnettproblemene, og i dag har Telenor bestemt seg for å sette i gang to umiddelbare tiltak, skriver VG Nett.
De skal for det første endre funksjonaliteten i nettet for å bedre kapasiteten, noe som betyr at telefonene ikke oppdaterer seg like ofte som før. I tillegg jobber de med å få på plass flere servere i sentralene.
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen sier at funksjonalitetsendringen ikke er stor, men at denne har hatt umiddelbar effekt på signaliseringen.
Å få på plass nytt utstyr vil ikke gå like kjapt.
– Det tar vanligvis flere måneder, men vi har tro på at vi skal klader det på noen dager, sier han til VG Nett.
- Les også:
Sårbarhetsgruppe
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) setter nå ned en gruppe som skal vurdere sårbarheten i det norske mobilnettet.
– Det som har skjedd de siste dagene, har vist hvor sårbare vi er. Nå iverksettes både strakstiltak, og dette prosjektet skal gi svar innen 1. november på om vi også må vurdere tiltak på lenger sikt, sier hun til NRK.
Kleppa sier også at hun vil se til at Telenor følger opp strakstiltakene sine raskt.
- Les også: