Hopp til innhold

Høyre vil granske Telenor

Stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland (H) mener Telenor anstrenger seg mer for å rette feil på det sentrale Østlandet enn i distriktene.

Åfjord sett fra Melannakken

Afjord kommune mistet forbindelsen til sine fasttelefoner i seks dager.

Foto: Petter Bueng

Høgres Linda Hofstad Helleland

Høgres Linda Hofstad Helleland vil at regjeringen skal granske telenor etter at det tok seks dager å rette opp feil på fastnettet i Åfjord i Sør-Trøndelag.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Fredag klokka 12 klarte Telenor å gjenopprette forbindelsen til fasttelefonene i Åfjord kommune. Da hadde forbindelsen til legekontor og sykehjem vært brutt siden lynet slo ned lørdag seks dager tidligere.


Høyres Linda Hofstad Helleland er oppgitt over det hun kaller Telenors tabberrekke.

– Dette er svært alvorlig, spesielt i forhold til beredskapshensyn, sier Linda Hofstad Helleland (H) til NRK.

– Telenor er nødt til å forklare seg.

Hun mener det bør være i justisministerens og samferdselsministerens interesse å få en full gjennomgang av hva som har skjedd.

– Alt for lang tid

– Dette må samferdselsministeren ta på dypeste alvor. Jeg forventer at statsrådene sjøl ønsker svar fra Telenor på hva som har skjedd og hvordan man skal unngå at det går seks dager neste gang telenettet bryter sammen.

– Samferdselsministeren og Teletilsynet bør få en full gjennomgang i hva som har ført til at det tok seks dager å utbedre feilen.

Rutinefeil

Ifølge helse- og velferdssjef Kent Hallbäck i Åfjord kommune ble Telenor varslet om feilen allerede første pinsedag, altså lørdag 11. juni.

Telenor benekter ikke at dette har skjedd, men til NRK sier Telenors regionale kommunikasjonssjef Bjørn Sollid at de ikke har registrert feilen i Åfjord før onsdag 15. juni.

– Torsdag begynte vi å rette feilen, som viste seg å være en dobbeltfeil. Det tok derfor hele torsdag ettermiddag og kveld fram til midnatt og fredag fram til klokka 12 før vi klarte å rette feilen.

– Jeg beklager sterkt at det har tatt så lang tid, sa kommunikasjonssjef Bjørn Sollid.

Forskjellsbehandling

Den lange responstiden har fått Linda Hofstad Helleland til å reagere.

– I det siste har Telenor tabbet seg ut i tur og orden.

Hun reagerer på Telenors forskjellsbehandling av folk i distriktet og i det sentrale Østlandsområdet.

– Det virker som om de setter himmel og jord i bevegelse for når mobil nettet er nede på Østlandet.

– Når fastlinjenettet i en kommune i distriktet faller sammen, så er det ingen som tar tak idet. Seks dager uten fastlinjenett er helt uakseptabelt.

Etter mobilkaoset på Østlandet, der to millioner abonnenter var uten forbindelse i 18 timer, midt under storflommen, krevde samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) en gransking,

– Ikke kommunens ansvar

Hun reagerer også på det hun tolker som ansvarsfraskrivelse fra Telenor.

– Ut fra det jeg leser på NRK.no så virker det nesten som om det er kommunens skylda for at det tar seks dager å få gjenopprettet telefonforbindelsen.

– Hadde det tatt én dag så hadde folk forstått at telefonen faller ut når lynet slår ned.

Hva synes du om telenors håndtering av feilen i Åfjord? Skriv din saklige mening i kommentarfeltet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.