Hopp til innhold

Telenor stoppet av «signaleringsstorm»

Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas sier at mobilproblemene i helga er den meste alvorlige feilen i mobilnettet siden det ble opprettet i 1993.

Video TELENOR-ANIMASJON-160611-WW

Video: Se animasjon av Telenors mobiltrøbbel.

Telenor har blitt møtt med massiv kritikk etter at mobilnettet deres falt sammen i pinsehelga. Mer enn to millioner kunder var uten mobildekning i 18 timer.

Etter dette har justisminister Knut Storberget (Ap) avkrevd Telenor både svar og tiltak.

Telenor har i dag levert en rapport til Post- og teletilsynet og Samferdselsdepartementet om årsaken til problemene, samt tiltak for at noe slikt ikke skjer igjen.

På en pressekonferanse i Telenors lokaler på Fornebu i formiddag, redegjorde de for hvorfor deres mobilkunder ble uten dekning i helga.

Jon Fredrik Baksaas

- Vi beklager sterkt det som skjedde, og at det tok lang tid å komme på lufta, sier konsernsjef i Telenor, Jon Fredrik Baksaas.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

Skjønte dimensjonene etter et kvarter

Driftsdirektør Ingrid Lorange i Telenor Norge sier at problemene startet i forbindelse med en omstart og programvareoppdatering etter at enklelte kunder hadde opplevd problemer på nettet. Denne oppdateringen skal normalt ta 10 minutter, og ikke påvirke trafikken i nettet.

Men kort tid etterpå - i 13-tiden fredag - oppsto det store problemer i signaltrafikken, som kobler telefonene sammen.

Restarten førte til at det oppsto en unormalt høyt intern aktivitet mellom serverne som styrer trafikken, noe Lorang omtaler som en «signaleringsstorm».

Trafikken ble etterhvert så omfattende at samtalene og tekstmeldingene ble stående fast i en propp i stedet for å bli dirigert videre til mottakerne.

- Vi har aldri hatt slike feil før, sier Lorange.

Telenor har problemer

Først utpå kvelden i 22-tiden fredag hadde mobiltrafikken avtatt såpass at Telenor klarte å finne feilen og restarte nødvendige servere og linker.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Omstart løste problemene

Hun sier at de allerede etter et kvarter så at dette kom til å bli vanskeligere enn noe annet problem Telenor har hatt på mobilnettet.

Telenor skjønte at omstarten kunne ha utløst problemene, men ikke nøyaktig hvorfor det påvirket taletrafikken.

- Vi involverte raskt alle sentrale leverandører, og jobbet intenst med å feilsøke. Men vi klarte ikke å isolere nøyaktig hvor problemene stammet fra, sier Lorange.

Først utpå kvelden i 22-tiden hadde mobiltrafikken avtatt såpass at de klarte å finne feilen, som lå i én enkelt server.

Én taleserver var spesielt belastet, og den ble frakoblet og deretter satt opp på nytt. Situasjonen ble da forbedret i hele mobilnettet, og alle taleserverne i nettet ble dermed restartet. Rundt midnatt var situasjonen normal igjen.

Telenor sier at de har økt kapasiteten i nettverket og gjennomført en rekke tiltak for å unngå at det samme skjer igjen. Det er installert beskyttelsesmekanismer på serverne for å unngå at trafikken stopper helt opp under signalieringsstormer.

- Dermed vil vi kunne buffre og slippe gjennom litt trafikk, sier Lorange.

Flommen i Gudbrandsdalen

Flommen i Gudbrandsdalen gjorde at sammenbruddet i mobilnettet fikk et ekstra alvorlig aspekt ved seg.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Baksaas tar selvkritikk

Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas sier at det som skjedde er en teleoperatørs mareritt.

Det faktum at landet sto foran en feriehøytid, samt med en flom under oppbygging skapte gjorde at timingen var ekstra uheldig, vektlegger han.

- Vi beklager sterkt det som skjedde, og at det tok lang tid å komme på lufta, sier Baksaas, som ikke kan garantere at det samme ikke vil skje igjen.

Baksaas tar også selvkritikk på sin egen rolle. Han har fått kritikk på å ikke være synlig som konsernsjef under den alvorlige krisen.

- Jeg burde vært tilgjengelig tidligere, og det må jeg lære av. Jeg burde ha reist rett til Norge, sier Baksaas, som befant seg i Danmark.

Baksaas presiserer imidlertid at Telenor fulgte sin strategi for krisehåndtering, og at han selv var tungt involvert.

Kritisk til Telenor

Verken næringsminister Trond Giske eller justisminister Knut Storberget er fornøyd med Telenor etter mobilproblemene i pinsehelgen.

– Det går ikke an at vi har systemer som gjør at hele det norske folk er koblet ut av mobilnettet i så mange timer, sier Giske til VG.

Han mener at man må kunne stole på at mobiltelefonen fungerer, og er kritisk til at Telenor ennå ikke har funnet ut årsaken til kollapsen.

Slapp å betale

Administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge sa tidligere denne uka at det var en restart i en komponent i det mobile datanettet som medførte et halvt døgns nedetid.

– Vi har lokalisert hendelseskjeden, men ikke funnet rotårsaken. At restarten i datanettet kunne påvirke talenettet var nytt for oss. Systemet skulle også fungert slik at servere andre steder skulle tatt over for det som falt ut, sa Kårhus til NTB.

Som plaster på såret til misfornøyde Telenor-kunder, har de ikke fakturert for mobiltjenester som er benyttet i perioden fredag 10. juni klokka 00.01 til mandag 13. juni klokka 23.59. Dette gjelder all mobiltrafikk – både i inn- og utland – taletrafikk, tekst- og bildemeldinger, innholdstjenester, samt bruk av mobilt internett på mobiltelefon, nettbrett og PC.

AKTUELT NÅ