Hopp til innhold

En ny fredag med Telenor-problem

Telenor har på ny problem med dekningen, bare en uke etter at hele mobilnettet var nede sist. – Kjedelig og flaut, sier informasjonssjefen.

Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas fikk hard kritikk etter trøbbelet forrige fredag. Nå er det problemer igjen.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Anders Krokan

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier dette er en kjedelig og flau situasjon å havne i for Telenor.

Foto: Telenor Pressbilde
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Foto: Telenor

Telenor har problemer med dekningen igjen, bare kort tid etter at hele nettet var nede i 18 timer .

NRK mottok fredag ettermiddag flere tips fra publikum om at de hadde problemer med mobilnettet til Telenor.

– Vi har fått de samme meldingene, men vet ikke omfanget, sier informasjonssjef Anders Krokan til NRK.no like før klokken14.30.

– Ikke samme som sist

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen bekrefter tre kvarter senere at det er problemer.

– Det oppleves noe ufremkommelighet i deler av mobilnettet, bekrefter han.

Men han mener dette ikke er det samme problemet Telenor hadde for en uke siden.

– Det er ingen indikasjoner på det. Jeg får for eksempel gjennom telefoner fra presse, og snakker via Telenors nett, sier han.

Ifølge Amundsen er det heller ingenting som tyder på at det er problemer med fasttelefoni eller bredbånd. Problemene i mobilnettet skal være først og fremst i GSM-nettet, men noe problem merkes også i 3G-nettet, ifølge Amundsen.

– Kjedelig og flaut

Informasjonssjef Krokan sier Telenor nå har fullt trykk på å finne årsaken til problemene og å få oversikt over omfanget.

– Siden vi nettopp har hatt en så stor og alvorlig feil, har vi fullt trykk på å opprette stabilietet i nettet igjen.

– Er ikke dette flaut?

– Det er veldig kjedelig, det er flaut og det er svært alvorlig for oss. Det er klart at dette ikke er noen god situasjon for oss, sier Krokan.

Ifølge Krokan ser det ut at problemene er verst fra Ålesund og nordover, men legger til at Telenor ikke vet dimensjonene på problemet så langt.

Telenor har nye problemer med mobilnettet

Telenor beklager at de har feil i mobilnettet.

Foto: Junge, Heiko / Scanpix

Publikum klager

Telenors side på Facebook kommer klager fra publikum fra kunder som har mistet dekningen.

Der skriver Telenor til sine tilhengere:

«Vi opplever fortiden en feil i mobilnettet og jobber med å finne ut av problemet. Vi kommer tilbake med mer info.»

Som plaster på såret til misfornøyde Telenor-kunder, sa Telenor at de vil la være å fakturere for mobiltjenester som ble benyttet i perioden fredag 10. juni klokka 00.01 til mandag 13. juni klokka 23.59.

Dette gjaldt all mobiltrafikk – både i inn- og utland – taletrafikk, tekst- og bildemeldinger, innholdstjenester, samt bruk av mobilt internett på mobiltelefon, nettbrett og PC.

NRK oppdaterer.

AKTUELT NÅ