Hopp til innhold

Forbrukerombudet: Russeselskaper driver ulovlig

Forbrukerombudet har undersøkt de to største leverandørene av russeutstyr og konkluderer med at de bryter loven.

Russefeiring

Mange ungdommer bruker flere tusen på klær og utstyr til russetiden.

Foto: Lien, Kyrre / Scanpix

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Gry Nergård

Fornrukerombud Gry Nergård krever at selskapene som selger russeutstyr, Russedress og Russeservice, endrer praksis og følger lovverket.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

Forbrukerombudet har avdekket at russeutstyrsleverandørene Russedress og Russeservice bryter Markedsføringsloven når det gjelder betaling, angrerett og markedsføring.

Ombudet har nå sendt brev til begge selskapene og krever at de rydder opp.

Må betale lenge før de får klærne

– Det mest alvorlige er at det er snakk om utstyr som skal brukes i mai, men leverandørene krever at russen betaler nesten et halvt år i forveien, lenge før de har fått varene. Hvis det skulle skje noe med selskapene, for eksempel at de går konkurs, taper russen pengene. Denne praksisen med en slik forskuddsbetaling mener vi er ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

Hos både Russedress og Russeservice, som begge omsetter for flere titalls millioner årlig, må ungdommene betale for utstyr og klær flere måneder før russetiden for å få de beste tilbudene og være garantert å få klærne i tide til feiringen.

Forbrukerombudet påpeker ulovligheten ved at russen må betale for varene før de har fått dem.

– Utgangspunktet i norsk rett, er at du skal betale når du mottar varen. Utstyrsleverandørene må sende en faktura med utstyret, sier Nergård.

Lokker med pakkeløsninger

Selskapene lokker med såkalte grunnpakker, der russen kan spare penger ved å kjøpe flere produkter samtidig. Men disse må bestilles og betales tidlig.

I Forbrukerombudets brev til Russedress påpekes det at prisen på en såkalt grunnpakke øker kraftig dersom en velger å bestille produktene hver for seg etter 1. november, et halvt år før russefeiringen.

En såkalt «basic grunnpakke» hos Russedress koster 229 kroner. Da følger det med en russebukse eller -dress, fløyte med et nøkkelbånd med opptrekker og mobilholder, russelue og 400 russekort.

Til sammenligning koster den billigste russebuksen eller-dressen 399 kroner dersom den kjøpes separat.

Også hos Russeservice legges det opp til at ungdommene skal bestille og betale minst et halvt år før russedressen skal brukes.

Der er det kun mulig å kjøpe en grunnpakke dersom den bestilles før 24. september og betales innen 29. oktober, får NRK opplyst. Etter det må produktene kjøpes hver for seg, og det er den individuelle prisen som gjelder.

Utgiftene til russeklær blir for mange langt dyrere enn det en grunnpakke koster.

– Vi er 29 gutter på bussen og har kjøpt russeklær for totalt 165.000 kroner, sier klesleverandørsjef på russebussen The Wall, Joachim Fredriksen. Det tilsvarer en sum på nær 5700 kroner på hver av dem.

– Har med unge mennesker å gjøre

Forbrukerombudet reagerer på at utstyrsleverandørene bruker ulovlige vilkår overfor en ung kundegruppe som russen er.

– Det som er spesielt her, er at man har med veldig unge mennesker å gjøre. De har som regel ikke inngått noen store kontrakter før. Det kan være snakk om store beløp, som blir en stor utgift for en skoleelev uten en fast og trygg inntekt, sier Nergård.

Forbrukerombudet mener begge utstyrsleverandørene også bryter loven fordi de ikke informerer de unge kundene om angreretten. Man kan angre på kjøpet innen 14 dager etter at man har fått varen tilsendt.

– Russen skal egentlig få et angrerettskjema når de får varene, for så lenge det ikke står navn eller noe annet personlig på varen, kan de sende det tilbake, sier Nergård.

Ulovlig og aggressiv markedsføring

Hun er også kritisk til måten selskapene markedsfører produktene sine på. Begge utstyrsleverandørene skal ha sendt representanter til ulike videregående skoler for å forsøke å selge produkter.

– Det er en oppsøkende og aggressiv form for markedsføring som kan ha ganske stor innvirkning på de kjøpene man gjør, sier Nergård.

Dette er ikke ulovlig, men Forbrukerombudet ber selskapene gjennomgå sine rutiner for å sikre at de følger reglene knyttet til slik markedsføring.

Det tredje lovbruddet Forbrukerombudet mener utstyrsleverandørene gjør seg skyldig i, er markedsføring og reklame på telefon og e-post.

– Det viser seg at de fleste aldri har gitt samtykke til at de skal motta slik reklame, og det er et krav. Det er ulovlig når selskapene sender reklame via sms og e-post til russ som aldri aktivt har samtykket til det, sier Nergård.

«Russedress og Russeservice sender ut reklame på SMS nesten daglig. Er også vanskelig (hvis ikke umulig?) å skru av dette på nettsidene deres. Er dette lov? Vet at dette er noe som irriterer mange,» skriver en gutt på Forbrukerombudets side på Facebook.

Daglig leder og eier av Russeservice, Ole Jørgen Smedsrud, opplyser til NRK at de vil følge lovverket.

– Det er helt klart at vi vil følge de lovpålagte bestemmelsene som Forbrukerombudet viser til.

Gründer Knut Gresvig i Russedress sier til NRK at de tar henvendelsen fra Forbrukerombudet veldig seriøst. Vi vil vurdere hvert enkelt punkt og gi dem en tilbakemelding innen fristen 6. juni.

- Dersom det viser seg at vi har brutt markedsføringsloven, vil vi selvfølgelig endre på det, sier han.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger