Hopp til innhold

Stenger SMS-tjeneste

Aspiro har stengt «sms24hours» permanent, etter å ha mottatt gjentattte klager fra forbrukere. De klager på å ha blitt belastet for uønskede reklamemeldinger fra fra sms-tjenesten.

SMS

Mobiltjenesten «sms24hours» er stengt for å ha brutt markedsføringsloven.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

I februar mottok Forbrukerrådet og Aspiro flere klager på den norske tjenesten «sms24hours» som sendte ut sms-reklame til forbrukere og krevde betaling for disse.

Som følge av de mange klagene, ble tjenesten stengt av operatørene. Selskapet foretok deretter endringer og tjenesten ble gjenåpnet.

LES: Stjeler via SMS

LES: SMS kostet nær hundrelappen

Denne uken har både Forbrukerombudet og Aspiro, selskapet som eier kortnummeret som «sms24hours» bruker, mottatt flere klager, står det i en pressemelding fra Forbrukerombudet.

Klagene går ut på at forbrukere igjen har blitt fakturert for sms-reklame uten at de har samtykket i å motta slike meldinger.

Tror ikke det var en glipp

Selskapet klarte tidligere ikke å dokumentere at forbrukerne som hadde klaget i saken hadde samtykket til å motta overtaksert sms-reklame. Selskapet skyldte i stedet på at sms-utsendelsene var feilregistreringer.

Verken Forbrukerombudet, Aspiro eller teleoperatørene tror på påstanden om at dette var en glipp fra selskapets side. Tjenesten er nå blitt permanent stengt av Aspiro.

Kommikasjonssjef i Aspiro, Kristin Eldnes, forklarer hvorfor de har valgt å stenge tjenesten permanent.

– Da vi stengte tjeneste første gangen, klarte firmaet å rette opp noen av feilene. Derfor åpnet vi tjenesten igjen. Men firmaet har brutt lover og reglementer gjentatte ganger, sier Eldnes

Ida Otterstad

Juridisk rådgiver i forbrukerombudet Ida Otterstad sier «sms24hours» har brutt flere lover, blant annet markedsføringsloven.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun / Forbrukerombudet

Ifølge juridisk rådgiver i forbrukerombudet, Ida Otterstad, har firmaet brutt flere lover og regler, blant annet markedsføringsavtalen.

Skylder på ansatte i India

Mads Ugland fra «sms24hours» sier til NRK at han forstår godt hvorfor Aspiro har valgt å stenge deres mobiltjeneste. Han sier at glippen skyldes deres ansatte i utlandet.

– To av de personene som jobber med det tekniske i India gjorde ikke jobben sin ordentlig, sier Ugland til NRK.

LES: SMS kostet nær hundrelappen

LES: Har du fått denne SMS-en?

Vil fortsette å levere tjenester

Men Ugland forstår ikke hvorfor Aspiro og Forbrukerrådet ikke tror på at dette var en glipp fra selskapets side.

– Tror Aspiro at dette var et ran? Jeg kan ikke forstå at de tror vi gjorde dette med hensikt, sier Ugland.

Ugland sier at «sms24hours» vil fortsette å levere sms-tjenester, selv om Aspiro har stengt tjenesten.

De satser på å kjøpe kostnummer og tjenester fra andre selskaper. Hvilket selskap det er snakk om, vet de ikke ennå, sier Ugland.

AKTUELT NÅ