I februar mottok Forbrukerrådet og Aspiro flere klager på den norske tjenesten «sms24hours» som sendte ut sms-reklame til forbrukere og krevde betaling for disse.
Som følge av de mange klagene, ble tjenesten stengt av operatørene. Selskapet foretok deretter endringer og tjenesten ble gjenåpnet.
LES: Stjeler via SMS
LES:
Denne uken har både Forbrukerombudet og Aspiro, selskapet som eier kortnummeret som «sms24hours» bruker, mottatt flere klager, står det i en pressemelding fra Forbrukerombudet.
Klagene går ut på at forbrukere igjen har blitt fakturert for sms-reklame uten at de har samtykket i å motta slike meldinger.
Tror ikke det var en glipp
Selskapet klarte tidligere ikke å dokumentere at forbrukerne som hadde klaget i saken hadde samtykket til å motta overtaksert sms-reklame. Selskapet skyldte i stedet på at sms-utsendelsene var feilregistreringer.
Verken Forbrukerombudet, Aspiro eller teleoperatørene tror på påstanden om at dette var en glipp fra selskapets side. Tjenesten er nå blitt permanent stengt av Aspiro.
Kommikasjonssjef i Aspiro, Kristin Eldnes, forklarer hvorfor de har valgt å stenge tjenesten permanent.
– Da vi stengte tjeneste første gangen, klarte firmaet å rette opp noen av feilene. Derfor åpnet vi tjenesten igjen. Men firmaet har brutt lover og reglementer gjentatte ganger, sier Eldnes
Ifølge juridisk rådgiver i forbrukerombudet, Ida Otterstad, har firmaet brutt flere lover og regler, blant annet markedsføringsavtalen.
Skylder på ansatte i India
Mads Ugland fra «sms24hours» sier til NRK at han forstår godt hvorfor Aspiro har valgt å stenge deres mobiltjeneste. Han sier at glippen skyldes deres ansatte i utlandet.
– To av de personene som jobber med det tekniske i India gjorde ikke jobben sin ordentlig, sier Ugland til NRK.
LES:
LES:
Vil fortsette å levere tjenester
Men Ugland forstår ikke hvorfor Aspiro og Forbrukerrådet ikke tror på at dette var en glipp fra selskapets side.
– Tror Aspiro at dette var et ran? Jeg kan ikke forstå at de tror vi gjorde dette med hensikt, sier Ugland.
Ugland sier at «sms24hours» vil fortsette å levere sms-tjenester, selv om Aspiro har stengt tjenesten.
De satser på å kjøpe kostnummer og tjenester fra andre selskaper. Hvilket selskap det er snakk om, vet de ikke ennå, sier Ugland.