Hopp til innhold

SMS kostet nær hundrelappen

En mobilbruker påstår at Aspiro AS har SMS-svindlet ham for flere tusen de siste månedene.

Mobilregning

Aspiro mobilunderholdningsfirma sender SMS-melding fra kortnummeret 2333 som koster 89,78 for mobilbrukeren. (Markert på mobilbrukerens mobilregning)

Foto: Johan Ante Utsi / NRK

– På min siste mobilfaktura ble jeg trukket for nærmere 300 kr av de tre SMS-meldingene jeg mottok fra mobilunderholdningsfirma Aspiro AS, sier en mobilbruker som ønsker å være anonym.

Han mener at Aspiro AS svindler ham for penger. For hver SMS-melding han mottar fra firmaet, blir han trukket 89,78 kroner.

Mobilbrukeren hevder at han har ikke kontaktet Aspiro AS på noen slags måte. Han har heller ikke motatt noe tilbud fra selskapet.

– Firmaet har bare begynt å sende SMS til meg. Dette er svindel, sier han kontant.

Bestilt vare hos oss

Aspiro er et av Nord Europas største firma som tilbyr underholdning for mobiltelefoner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Faksimilie

Faksimilie av Aspiro AS sin hjemmeside.

– Mobilbrukeren har mest sannsynlig bestilt en tjeneste via sms fra oss, eller en av de selskapene vi leier ut kortnummer til.

Det sier Aspiro presseansvarlig i Aspiro AS Kristin Breivik Eldnes.

Aspiro telegigant tilbyr sine kunder TV, musikk og spill for kundene deres.

Mobilunderholdningsselskapet Aspiro krever inn penger for flere andre selskaper via kortnummere som for eksempel «2333», som vist på hovedbildet (markert).

– «2333» kortnummer eies av Aspiro Mobile Solutions og har ingenting med Aspiro AS å gjøre, sier Eldnes.

Hun forklarer at mobilregning til mobilbrukeren har faktafeil som hun nå holder prøver å ordne opp i.

Etter nærmere sjekk over Aspiro AS beholdning av kortnummere, viser det seg at selskapet eier minst 19 kortnummere.

Men ettersom presseansvarlig tar kontakt og opplyser om faktafeil hos private mobilbrukerenes mobilregning, så kan tallet være misvisende.

SJEKK NETCOMS LISTE OVER KORTNUMMERE: Kunder og kortnummer

Kunder skjønner ikke hva de har bestilt


Aspiro presseansvarlig avkrefter om at selskapet ofte blir beskylt for svindel, men medgir at folk ikke forstår hva de har bestilt.

– Nei, vi får ikke så mange anklager om svindel, men vi får oftere henvendelser fra kunder som ikke har skjønt hva de har bestilt, sier presseansvarlig i Aspiro.

Abonnement etter én SMS

Aspiro presseansvarlig informerer at noen av deres tjenester blir automatisk bundet opp mot abonnement.

Kan en mobilforbruker bli abonnement hos dere, bare ved å sende én sms til dere?

Eldnes bekrefter med en kort tilleggsinformasjon.

– Dersom han har bestilt et abonnement blir kunden da opplyst om dette og framgangsmåte for hvordan kunden kan få stoppet abonnementet, svarer Eldnes.

Å sende «STOPP» fungerer ikke

Mobilbrukeren har tapt masse penger på SMS-meldingene fra Aspiro As har prøvd å bli kvitt SMS-meldingene ved å sende «STOPP» til selskapets kortnummer 2333 uten å lykkes.

– Jeg har prøvd å få en stopper for disse dyre SMS-meldingene, men får ikke gjort det, sier mobilbrukeren oppgitt.

LES OGSÅ: Flere som opplever det samme (ekstern kilde)

Forbrukerombudet er klar på dette punktet.

– Hvis en mobilbruker ønsker å avslutte en mobilunderholdende tjeneste/abonnement, så skal det være nok å skrive «STOPP» med store eller små bokstaver til kortnummeret hvor brukerens mobilnummer er registrert.

Det sier kommunikasjonsrådgiver i forbrukerrådet Martin Halsos.

Presseansvarlig i Aspiro AS Kristin Breivik Eldnes sier at hvis kunden har flere abonnementer registrert på samme kortnummer vil han få en svarmelding for å definere hvilken tjeneste som ønskes stoppet.

Dette er fordi mange kunder har flere abonnement, og da må det finnes mulighet til å stoppe ett, uten at de andre også stoppes. Dersom det oppstår problem kan kunden ta kontakt med kundetjenesten, opplyser hun.

Forbrukerrådets Martin Halsos medgir at mobilbruker kan i enkelte tilfeller være nødt til å ta kontakt med selskapets kundetjeneste for å avslutte en bindende tjeneste.

Mange klager på innholdstjenester

Forbrukerombudet mottar jevnlig svært mange klager på mobile innholdstjenester.

LES OGSÅ: Hvordan klage på mobile innholdstjenester

Kommunikasjonsrådgiver i forbrukerrådet Martin Halsos opplyser at forbrukerrådet får inn mange klager på selskapet Aspiro AS, men legger til at større selskaper ofte får flere klager.

– Hvis mobilbrukeren i denne saken mener at han er blitt trukket for en tjeneste han ikke har kjøpt, så må han alltid klage først til den som krever penger, sier Halsos.

Hvis saken ikke løser seg opp, så kan mobilbrukeren klage videre til brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon.

LES OM: Brukerklagenemda

Brukerklagenemnda skal sikre en rimelig, rettferdig og hurtig behandling av tvister mellom brukere og tilbydere av ekomtjenester.

Korte nyheter

  • Daniel Ailo med da TIL gikk videre i cupen

    Karasjokingen Daniel Ailo Sakshaug Bær (17) fikk sin A-lags debut i kveld for Tromsø idrettslag (TIL) da de knuste Fløya borte 6-0 i andre runde i cupen.

    17-åringen kom inn i andre omgang på stillingen 3-0. Han markerte seg ganske tidlig etter at han kom inn.

    Kampen ble dekket av Terje Mo Hanssen og han skrev i sitt referat:

    72'Spillerbytte hos Tromsø. Yaw Paintsil går av, erstattes med Daniel Ailo Sakshaug Bær.

    79'Gult kort, Daniel Ailo Sakshaug Bær, Tromsø.

    87'Bær slår inn fra venstre, men innlegget er for høyt for Ba inne i feltet.

    – Det er veldig artig å få mulighet til å spille sammen med de større guttene. Jeg er litt spent, sa Sakshaug Bær til NRK før kampen.

    Daniel Ailo Sakshaug Bær
    Foto: Pressebilde / TIL
  • Daniel Ailo med i TILs A-lagstropp

    Karasjokingen Daniel Ailo Sakshaug Bær er tatt ut i TILs A-lagstropp som i kveld spiller cupkamp mot Fløya.

    Han spiller til daglig i TILs andrelag i 4. divisjon.

    – Det er veldig artig å få mulighet til å spille sammen med de større guttene. Jeg er litt spent, sier Sakshaug Bær til NRK.

    Han har allerede i rundt en måned trent med A-laget.

    – Det har blitt noen treninger med A-laget og noen med B-laget. Det har gått veldig bra, sier han.

    Sakshaug Bær vet ennå ikke om han får spille i kveld, men håper i det minste på et innhopp.

  • Samehets.no la rabáduvvam

    Les på norsk.

    Uddni Sámedikken lij sierra dållam gå næhttabielle samehets.no rabáduváj.

    Sámedikkeráde Runar Myrnes Balto rahpamsárnen gijtij gájkajt gudi li rádijt vaddám ja viehkedam næhttabielijn barggam.

    Guoradallama vuosedi juohkka niellja sáme nálsodimev ja vasjev vásedi, ja danen le dát næhttabielle ásaduvvam.

    Åssudakdirekterra politijjadirektoráhtan Bjørn Vandvik javllá sijáj mielas li ilá binná ássjijs ma politijjaj diededuvvi.

    – Mijá ulmme l nav vaj sáme dán næhttabiele baktu vuojnni unugis vásádusájt la máhttelis gujddit, javllá Vandvik.

    Bagádallam la oarjjel-, julev- ja nuorttasámegiellaj ja dárogiellaj, ja danna oattjo diedojt gejna máhtá guládallat gatjálvisáj sáme nálsodime ja rasisma birra.

    Bjørn Vandvik på Sametinget. Han er avdelingsdirektør i Politidirektoratet
    Foto: Wenche Marie Hætta / NRK