– På min siste mobilfaktura ble jeg trukket for nærmere 300 kr av de tre SMS-meldingene jeg mottok fra mobilunderholdningsfirma Aspiro AS, sier en mobilbruker som ønsker å være anonym.
Han mener at Aspiro AS svindler ham for penger. For hver SMS-melding han mottar fra firmaet, blir han trukket 89,78 kroner.
Mobilbrukeren hevder at han har ikke kontaktet Aspiro AS på noen slags måte. Han har heller ikke motatt noe tilbud fra selskapet.
– Firmaet har bare begynt å sende SMS til meg. Dette er svindel, sier han kontant.
Bestilt vare hos oss
Aspiro er et av Nord Europas største firma som tilbyr underholdning for mobiltelefoner.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Mobilbrukeren har mest sannsynlig bestilt en tjeneste via sms fra oss, eller en av de selskapene vi leier ut kortnummer til.
Det sier Aspiro presseansvarlig i Aspiro AS Kristin Breivik Eldnes.
Aspiro telegigant tilbyr sine kunder TV, musikk og spill for kundene deres.
Mobilunderholdningsselskapet Aspiro krever inn penger for flere andre selskaper via kortnummere som for eksempel «2333», som vist på hovedbildet (markert).
– «2333» kortnummer eies av Aspiro Mobile Solutions og har ingenting med Aspiro AS å gjøre, sier Eldnes.
Hun forklarer at mobilregning til mobilbrukeren har faktafeil som hun nå holder prøver å ordne opp i.
Etter nærmere sjekk over Aspiro AS beholdning av kortnummere, viser det seg at selskapet eier minst 19 kortnummere.
Men ettersom presseansvarlig tar kontakt og opplyser om faktafeil hos private mobilbrukerenes mobilregning, så kan tallet være misvisende.
SJEKK NETCOMS LISTE OVER KORTNUMMERE:
Kunder skjønner ikke hva de har bestilt
Aspiro presseansvarlig avkrefter om at selskapet ofte blir beskylt for svindel, men medgir at folk ikke forstår hva de har bestilt.
– Nei, vi får ikke så mange anklager om svindel, men vi får oftere henvendelser fra kunder som ikke har skjønt hva de har bestilt, sier presseansvarlig i Aspiro.
Abonnement etter én SMS
Aspiro presseansvarlig informerer at noen av deres tjenester blir automatisk bundet opp mot abonnement.
Kan en mobilforbruker bli abonnement hos dere, bare ved å sende én sms til dere?
Eldnes bekrefter med en kort tilleggsinformasjon.
– Dersom han har bestilt et abonnement blir kunden da opplyst om dette og framgangsmåte for hvordan kunden kan få stoppet abonnementet, svarer Eldnes.
Å sende «STOPP» fungerer ikke
Mobilbrukeren har tapt masse penger på SMS-meldingene fra Aspiro As har prøvd å bli kvitt SMS-meldingene ved å sende «STOPP» til selskapets kortnummer 2333 uten å lykkes.
– Jeg har prøvd å få en stopper for disse dyre SMS-meldingene, men får ikke gjort det, sier mobilbrukeren oppgitt.
LES OGSÅ:
(ekstern kilde)Forbrukerombudet er klar på dette punktet.
– Hvis en mobilbruker ønsker å avslutte en mobilunderholdende tjeneste/abonnement, så skal det være nok å skrive «STOPP» med store eller små bokstaver til kortnummeret hvor brukerens mobilnummer er registrert.
Det sier kommunikasjonsrådgiver i forbrukerrådet Martin Halsos.
Presseansvarlig i Aspiro AS Kristin Breivik Eldnes sier at hvis kunden har flere abonnementer registrert på samme kortnummer vil han få en svarmelding for å definere hvilken tjeneste som ønskes stoppet.
Dette er fordi mange kunder har flere abonnement, og da må det finnes mulighet til å stoppe ett, uten at de andre også stoppes. Dersom det oppstår problem kan kunden ta kontakt med kundetjenesten, opplyser hun.
Forbrukerrådets Martin Halsos medgir at mobilbruker kan i enkelte tilfeller være nødt til å ta kontakt med selskapets kundetjeneste for å avslutte en bindende tjeneste.
Mange klager på innholdstjenester
Forbrukerombudet mottar jevnlig svært mange klager på mobile innholdstjenester.
LES OGSÅ:
Kommunikasjonsrådgiver i forbrukerrådet Martin Halsos opplyser at forbrukerrådet får inn mange klager på selskapet Aspiro AS, men legger til at større selskaper ofte får flere klager.
– Hvis mobilbrukeren i denne saken mener at han er blitt trukket for en tjeneste han ikke har kjøpt, så må han alltid klage først til den som krever penger, sier Halsos.
Hvis saken ikke løser seg opp, så kan mobilbrukeren klage videre til brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon.
LES OM:
Brukerklagenemnda skal sikre en rimelig, rettferdig og hurtig behandling av tvister mellom brukere og tilbydere av ekomtjenester.