Onsdag 24. mars skjedde det som ikke skulle skje. 16 godsvogner fra CargoNet kom i drift på terminalen på Alnabru. De kom opp i en fart på 100 kilometer i timen før de braste inn på kaianlegget på Sjursøya.
Les også:
Les også:
Les også:
Les også:
Der kjørte vognene rett inn i et terminalbygg før de endte ferden.
Ulykken kostet tre mennesker livet, og fire ble skadd.
Sikkerhetsbuffere fungerte ikke
På de drøyt 7 kilometerne fra Alnabru til Sjursøya kjørte de førerløse godsvognene gjennom alle sikkerhetsbarrierer.
- Vognene skulle vært stoppet av hydrauliske skinnebremser allerede på Alnabru terminal. Disse hadde, ifølge banesjefen ved terminalen, enten sviktet, blitt åpnet eller de hadde ikke vært skrudd på.
- Vognene skulle ha blitt ført inn på et spor som ender i en endebuffer like nedenfor terminalen. Det skjer imidlertid ikke med godsvognene. Istedenfor å komme inn på sidesporet, kommer godsvognene inn på sporet som fører til Sjursøya.
- Togledelsen forøkte å spore av vognene ved Kværnerbyen, men farten og vekten er for stor til at vognene lar seg avspore. De fortsetter ferden ned mot Sjursøya.
- En sporsperre av jern ble manuelt boltet fast like over toglinjen rundt én kilometer før Sjursøya. Dette viste seg fånyttes. Godsvognene brakk sporsperren tvert av og kastet den 60 meter gjennom luften.
– Når toget ikke ble sporet av ved Kværner, håpet vi at denne platen kunne få toget til å spore av. Normalt ville den gjøre det med et tog, men ingen av godsvognene sporet av her. Det vitner om voldsom kraft og høy fart. På vei inn på Sjursøya er det en krapp sving med en sporveksel. Her sporet mange av vognene av, mens resten fortsatte inn mot Sjursøya, sa informasjonsdirektør Tor Erik Skarpen i Jernbaneverket til NRK den gangen.
Underrapporterer feil og mangler
I etterkant av ulykken avdekket NRK at CargoNet hadde hatt en nesten tilsvarende ulykke på samme strekning i 17. februar 2006.
Les også:
Den gangen hindrer tilfeldigheter et nær identisk hendelsesforløp når godsvogner kommer i drift på terminalen på Alnabru. Det som hindrer at hendelsen utvikler seg til en ulykke, er at et lokomotiv som venter på grønt lys står i veien for vognene.
Tre personer kom til skade i ulykken, og Statens havarikommisjon for transport oppretter sak.
NRK avdekket også at jernbaneselskapene underrapporterer feil og mangler til Jernbanetilsynet.
Ett av selskapene som innrømmer underrapportering, er CargoNet. Det samme selskapet som har ansvaret for godsvognene som tok tre liv på Sjursøya.
Rapporten klar
Mandag, drøyt seks uker etter ulykken, har Havarikommisjonen innkalt til pressekonferanse for å legge frem rapporten om hva som skjedde da de 16 godsvognene kom i drift og unngikk alle sikkerhetsbuffere på vei fra Alnabru til Sjursøya.