Hopp til innhold

- 90 år gamle bremser er ikke noe problem

Havarikommisjonen ser ingen problemer med 90 år gammel bremseteknologi.

To arbeidere sjekker sporbremsene på godsterminalen på Alnabru

De hydrauliske sporbremsene blir sjekket på Alnabru.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Leder i Havarikommisjonen Kurt Olsen

Leder i Havarikommisjonen Kurt Olsen etterforsker ulykken på Sjursøya.

Foto: NRK
Sporbremser på godsterminalen Alnabru

De hydrauliske sporbremsene på Alnabru ble bygget i 1971, og må ligge i en helling for å fungere.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

– Jeg er helt enig i at det høres gammelt ut, men det er ikke gitt at teknologi fra 1920-tallet er noe dårligere en dagens teknologi. Det hele kommer an på vedlikeholdet, sier leder i Havarikommisjonen Kurt Olsen til NRK.no

Bygget i 1971

De hydrauliske bremsene på Alnabru, som skulle holdt de 16 vognene tilbake, er basert på teknologi fra 1920-tallet, og ble bygd i 1971.

Bremsesystemet er nå er satt ut av drift i påvente av en konklusjon fra Havarikommisjonen.

– Man blir ofte så imponert over alt som er nytt, og tenker at ny teknologi revolusjonerer gammel, men det finnes mange eksempler på at gamle løsninger fortsatt holder mål, sier Olsen, som innrømmer at ting alltid kan gjøres bedre.

– Ting kan hele tiden bli bedre, og sikkerhet er ikke noe man har, men noe man hele tiden må jobbe for, sier Olsen.

Alnabru skal være det eneste stedet i landet som har denne typen teknologi og terminalen er preget av slitasje og gammelt utstyr.

Video

Video: Banesjef Per Herman Sørlie forklarer pressen hvordan bremsene fungerer.

Jernbaneverket jobber nå med en utvidelse av Skandinavias største godsterminal, som blant annet betyr et nytt signalanlegg og sikringsanlegg, noe som kan hindre tragiske ulykker som den som inntraff på onsdag.

Mener rapporteringen kan bli bedre

– Vi ser fortsatt på onsdagens ulykke som en kombinasjon av handling og tekniske forhold, men vil ikke konkludere før vi vet mer, sier Olsen,

I dag ble det også kjent at jernbaneselskapene rapporterer inn for få feil og mangler i forhold til de faktiske hendelsene. Noe som kan gå ut over sikkerheten.

Havarikommisjonen er enig med Jernbanetilsynet i at underrapporteringen kan være et problem.

– Vi er enig i at rapporteringen kan bli bedre, og jobber med at selskapene skal rapportere bedre til oss, sier Olsen.

Havarikommisjonen vil ikke spekulere i om onsdagens ulykke kunne vært forhindret med flere innrapporteringer, men det er på det rene at alle barrierene sviktet da de 16 vognene raste nedover fra Alnabru til Sjursøya, og drepte tre mennesker.

Langs toglinja er det i alt tre barrierer som skulle ha stoppet vognene, men sporvekslerne klarte ikke å avlede vognene.

Jernbanetilsynet skal nå, sammen med selskapene,
gå gjennom hva jernbaneselskapene skal rapportere inn.

AKTUELT NÅ