Hopp til innhold

NSB tror på tog i rute fra i morgen

Her er kriseplanen NSB tror skal få togene i rute igjen: Doble skift i verkstedene, kontorfolk i kjeledress, en innleid busspark og ukentlige møter mellom toppsjefene.

Magnhild Meltveit Kleppa og Einar Enger

Skulle vi sette inn busser når Oslo-tunnelen må stenges, ville vi trengt inntil 300 stykker, sier NSB-sjef Einar Enger.

Foto: Eva Stabell / NRK

- Vi har satt inn alle de ressursene vi har, inkludert å sette kjeledresser på kontorfolk. Nå mener vi at vi er i ferd med å få kontroll - at vi klarer å gi våre passasjerer tilbudet de har krav på.

Det sa NSBs konserndirektør Einar Enger på samferdselsministerens pressekonferanse etter dagens krisemøte.

Kleppa: Uakseptabelt

Da hadde samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa åpnet med å erklære krise, og slå fast at situasjonen for NSBs passasjerer er uakseptabel.

En oppgitt Kleppa hadde bedt jernbanedirektør Elisabeth Enger og NSB-sjef Einar Enger legge kriseplanene på bordet og fortelle henne hva de har gjort til nå for å få frosne tog på skinner igjen.

Magnhild Meltveit Kleppa

- Jeg er opptatt av at ingen skal stå på stasjonene og fryse, forsikrer Kleppa.

Foto: Eva Stabell / NRK

Hun ville også vite hva de har tenkt å gjøre med alle passasjerene som står og fryser og venter forgjeves på toget i kulda.

- Gammel medisin, sterkere dose

- Virkemidlene er kjente, men vi setter inn en enda sterkere dose, lover NSB-sjef Einar Enger.

Så sent som i formiddag måtte Bergensbanen stoppes fordi man mistenkte skinnebrudd mellom Finse og Tunge. Vestfoldbanen hadde full stans i alle tog mellom Holmestrand og Drammen. Og signalfeil på Skøyen førte til forsinkelser og andre problemer for de reisende i Østlandsområdet.

Konsernsjef i NSB, Einar Enger, forteller om gamle togsett som er dårlig rustet mot snø og is. Og gleder seg derfor til de 50 nye togsettene som er bestilt, men som først kommer i slutten av 2012.

- Det gamle materialet er ikke lenger egnet i kulda, innrømmer konsernsjefen.

Han forsikrer at de nye togsettene har plassert komponentene som kan bli påvirket av kulda, i taket - ikke nær skinnegangen som i dag.

Nedisede togsett

- Togene ises ned når de kjører inn og ut av varme tunneler i kulda. Så må de til opptining, sier NSB-sjefen.

For å bedre tinekapasiteten, settes ytterligere tre avisingsanlegg i drift de kommende dagene - to i Oslo og ett i Skien.

Han tror at tallet på tog i drift vil være som det skal være i forhold til rutetabellene fra i morgen.

- Men dette klarer vi bl.a. ved å dele tog og kutte ut vogner. Dermed blir setekapasiteten fortsatt redusert, sier han.

Einar Enger forteller også at NSB har leid inn nesten 30 busser som står i permanent beredskap for å ile til når toget uteblir og passasjerer blir stående ute i kulda.

Ingen "kvikk-fiks"

Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger tror ikke det går an å kjøpe seg raske løsninger på tog-trøbbelet.

Elisabeth Enger

Jernbanedirektør Elisabeth Enger ble kalt inn på teppet.

Foto: Eva Stabell / NRK

- Det finnes ingen "kvikk-fiks" på dette. Vi har fått de pengene vi mener vil løse problemene i Nasjonal transportplan. Men det vil fortsatt ta tid - før nødvendige dobbeltspor, ny teknologi og fornying av utstyr er på plass, sier hun.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa kom derfor heller ikke opp med ferske penger etter møtet i dag. Hun venter på effekten av de 4 milliardene som skal settes inn over de neste fire årene. Paradoksalt nok er denne storsatsingen gjennom Norsk transportplan skyld i en del av problemene i dag.

- Arbeidet med oppgradering av jernbanen, som sporutskifting, bytting av komponenter og innføring av ny teknologi fører uunngåelig til feil, sier Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger.

- Dette er plunder og heft som er forbigående, men som vi må leve med en god stund.

Sjekk togtrafikken på nrk.no/trafikk

I tillegg til bussberedskap og utvidelse av kapasiteten på verkstedene, skal ledelsen i NSB og Jernbaneverket møtes ukentlig for å diskutere situasjonen.

Økte rettigheter

Samferdselsminister Kleppa har enda to tiltak hun håper vil hjelpe passasjerer i tog-nød:

Hun mener passasjerenes rettigheter og erstatningsmuligheter bør forbedres. I dag gir reglene rettigheter etter halvtimes forsinkelser i lokaltrafikken og etter én time på hovedlinjene.

- Jeg ser at disse kan forbedres, og vil starte et arbeid med det, lover hun.

I tillegg har departementet bedt NSB se på mulighetene for et bedre samarbeid med stasjonskommuner, for å hjelpe passasjerene som står og fryser og venter på togene:

- For eksempel kan det avtales at kommune trår til og låser opp dører så folk kommer seg i hus når toget ikke kommer, sier Kleppa.

Permanent krise

Det er ikke første gang Jernbaneverket og NSB blir inkallt til krisemøte. Kleppas forgjenger Liv Signe Navarsete innkalte til tre krisemøter med de samme aktørene på litt mer enn ett år.

Det siste i slutten av oktober 2008. Deretter fulgte et møte mellom Kleppa og jernbanesektoren i desember, altså for bare én måned siden. Etter det har kulde og snø forverret situasjonen ytterligere.

Men likevel kunne det vært verre:

- Ennå har det ikke vært føykesnø i tillegg til kulde og is. Det ville skapt enda større problemer, sier NSB-sjef Enger.

Så da har kanskje togpassasjerene noe å glede seg over likevel.

AKTUELT NÅ