Denne formen for salgstriks heter tilgift og har hittil vært ulovlig med mindre lokkemiddelet hører til produktet man kjøper.
Men fra 1. juni endres markedsføringsloven for å bli mer lik EUs lov.
Et av punktene i den nye loven gjør det fritt fram for selgerne å gi deg en sykkel dersom du kjøper en tv og slalåmski dersom du kjøper en bil.
Si din mening om den nye loven nederst i artikkelen.
- Kan ikke sitte å se på
Eiendomsmeklerne tror det vil bli svært vanlig å tilby tilleggsprodukter for å lokke eventuelle kjøpere.
- Noe må til for å få ting solgt, ja. Man kan ikke sitte stille å se på at markedet er borte, sier Svein Gundersen hos BN Megler i Oslo.
Flere eiendomsmeglere har allerede praktisert slike lokketilbud. Da BN Megler for en stund siden ville tiltrekke seg unge kjøpere, fristet de med en skuter i tilgift.
Gundersen tror likevel ikke at det var skuterne alene som gjorde at de fikk solgt alle leilighetene.
- Jeg ser jo de skuter går rundt i byen ennå, så jeg syns det er en god idé.
Video: Kjøp flatskjerm få sykkel på kjøpet
- Skaper usunne vaner
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er svært skeptisk til endringene.
- Jeg tror det fører til dyrere produkter, jeg tror det fører til mer søppel og mer miljøproblemer, sier han.
Han tror at vi etter sommeren ofte vil få med små tilleggsgaver når vi er ute og handler, og frykter at barn og unge fristes til å kjøpe mer av usunne matvarer.
- Jeg syns det er veldig rart at en regjering som sier de er opptatt av barn og unge, og som sier de vil redusere det kommersielle presset, med helt åpne øyne sier at de vil ha tilgift.
Kommer til å angre
Også voksne kommer til å gjøre kjøp de vil angre på, tror han.
- Nå finnes det blant annet en god del boligobjekter som er ganske lite attraktive å kjøpe, men som kan framstå som mye mer fristende dersom man får med ti Armani-dresser og en skuter på kjøpet, sier forbrukerombudet.