Hopp til innhold

Miljøbiler er kollisjonsverstinger

Sikkerheten kan være taperen om du skaffer deg en såkalt miljøbil, viser en ny svensk undersøkelse.

Sveriges tidligere statminister Göran Persson

Sveriges tidligere statsminister Göran Persson kjører miljøbil under et besøk.

Foto: Ulf Palm / FLT-PICA / Scanpix Sweden

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Undersøkelsen viser at 18 av 37 biler som i Sverige omfattes av miljørabatter ikke når opp til et akseptabelt sikkerhetsnivå.

- Dette er et stort problem som vi ikke har fått sett så mye på, sier Bjørn Erikson, direktør i Nationalföreningen for trafiksäkerhetens främjande, tilsvarende Trygg Trafikk i Norge.

Mange av bilene mangler antisladdsystem, setebeltevarsler og de kommer generelt dårligere ut i kollisjonstester enn mange andre modeller. Dersom forbrukeren skulle ønske å installere ekstra sikkerhetsutstyr, blir han beskattet for det.

Flere av bilmerkene som figurerer på "verstinglisten" selges også av forhandlere i Norge.

Johannes Hojem i miljøorganisasjonen ZERO sier at det er vanskelig å gi et eksakt tall på hvor mange såkalte miljøbiler som finnes på norske veier.

- Det er dessuten en forskjell i definisjon på hva som er miljøbil i Norge og Sverige og i tillegg innad i Sverige. I Norge opererer vi med betegnelser som el-biler og lavutslippsbiler. Uansett har Sverige betydelig flere slike biler enn Norge, sier Hojem.

Elektronikk som ikke veier

- Det er ingen grunn til at ustyr som bilbeltevarsler ikke skal kunne settes inn i dissebilene. At ikke det blir gjort, er vi svært kritiske til, sier direktør i Trygg Trafikk, Kari Sandberg.

Dette synet deles av teknisk konsulent i teknisk avdeling NAF Dag Edvardsen.

Når det gjelder å montere inn ekstra sikkerhetsutstyr i de små, lavutslippsbilene, mener Edvardsen at det ikke bør by på de store kostnads- eller vektproblemene.

- Antisladdutstyr, bilbeltevarsler og kollisjonsputer er elektronikk som ikke vil veie noe ekstra, sier Edvardsen.

Rått parti

- Det vil alltid være et spenningsforhold mellom miljøvennlige og trafikksikre biler siden tyngden og utslippsnivået hos en bil sjelden er forenlige forhold. I en kollisjon med en trailer eller stor bil, blir det rått parti, sier Edvardsen, men presiserer at det i markedet tross alt finnes biler, hybridbiler, som kan forene størrelse, sikkerhet og utslipp.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) er en uavhengig organisasjon som har kræsj-testet nye biler siden 1997. Antall stjerner i en NCAP test kan fortelle forbrukeren noe om trafikksikkerheten, men Edvardsen påpeker at den kan være litt misvisende.

- I en NCAP-test blir små biler målt opp mot tilsvarende biler, sier Edvardsen.

Spredning i bilparken

Han forteller at nye avgifter kan stimulere til kjøp av flere småbiler, samtidig blir det flere av de store bilene også, av type SUV for eksempel. En slik spredning i bilparken er en ulempe i forhold til trafikksikkerheten. Ser en til naboland som Danmark og Tyskland, er det langt flere mindre biler totalt sett.

Et problem i mindre biler vil være at de har mindre flater til knusesoner. Det bygges inn svakheter i fronten og hekken på bilen, såkalte kontrollerte knusesoner.

- Knusesonene vil ved en kollisjon fordele kraften som oppstår, trekkspilleffekten i knusesonene vil ta imot og karosseriet knuses mer "kontrollert" og passasjerene kan få mindre skader. Mindre biler har dessuten mindre rom inne i kupeen, noe som gjør at passasjerene skader seg lettere på innvendige komponenter enn i en større bil ved kollisjon, sier Edvardsen.

Glødende hett tema

- NAF ser at miljø er et glødende hett tema om dagen, men en negativ side i saken er når det går på bekostning av sikkerheten. Det er opp til NAF-medlemmer og forbrukere å velge det de vil, men vi vil opplyse om at valgene som tas har både fordeler og ulemper, sier Edvardsen.

Han synes det skal bli spennende å se hvorvidt det etterhvert fattes miljøvedtak som gjør at norske bilkjøpere ikke har noe valg til slutt.

 - Jeg er likevel optimist, for jeg ser at selv små moderne biler får konstruksjoner som gjør dem mer og mer trafikksikre. Men man kommer aldri bort fra de fysiske lovene – stor bil som møter en liten bil, er og blir blir rått parti, sier Edvardsen.

Les artikkelen og se merkeoversikten i Aftonbladet  

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger