Hopp til innhold

Hotellet var annerledes enn på bildene…

Hva gjør du da? Følg vår forbrukertips-serie.

Strand
Foto: Cathrine Brekka / NRK

Sommeren er høysesong for charter- og pakkreiser, og selv om de fleste oppleve både varme og idyll skjer det også at reisen ikke blir helt som vi hadde tenkt.

I vår forbrukerserie får du i dag svar på hvilke rettigheter du har dersom det skulle skje.

Ta opp problemet umiddelbart

Men hvilke rettigheter har man egentlig hvis ferien ikke helt leve opp til de flotte bildene og beskrivelsene i katalogene?

- Da er det viktig at du med en gang tar det opp med reisearrangøren på stedet og sier tydelig i fra hva du er misfornøyd med. Vanligvis prøver de å ordne opp i det. Gjør de ikke det, bør du forfølge saken videre når du kommer hjem. Reiseoperatørene skal være tilsluttet noe som heter Klagenemnda for pakkereiser og der kan du be om at saken blir behandlet, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Helene Falch.

Du er beskyttet ved konkurs

Om reiseoperatøren går konkurs, så skal det normalt ikke ramme din lommebok.

- Heldigvis skal turoperatører være med i Reisegarantifondet. Det skal sikre deg som forbruker, sier Falch.

- Hva om man har bestilt seg en Syden-tur og plutselig får beskjed om at du må jobbe en måned før reisa skulle vært gjort, hva gjør man da?

- Da må du ta kontakt med operatøren, men siden det er mindre enn 42 dager før reisen så kan du regne med at depositumet er tapt.

Avbestillingsforsikring holder ikke

Skulle andre ting enn sykdom dukke opp, så skal det holde hardt at avbestillingsforsikringen dekker det.

- Det gjelder om man blir syk og ikke kan reise. Det gjelder ikke om du har fått et jobbtilbud. Når det gjelder å flytte reisa, så må du se på vilkårene. Men vanligvis så er det den reisa du har bestilt som du skal ha.