I formiddag skulle fylkesutvalget i Vest-Agder si nei eller ja til tunnelplanene. Det ble en maratondebatt som resulterte i at saken blir utsatt til 5. juni.
Høyre mente det var på tide å ta en avgjørelse. Partiet signaliserte at det mener det ikke er penger til tunnelen, som nå har passert 500 millioner kroner.
– Mye for mye
Prisen er vesentlig høyere enn først antatt, og det ser nå mørkt ut når det gjelder planene om tunnel til Hidra i Flekkefjord. Det mener fylkesvaraordfører Thore Westermoen (KrF).
– Sånn som det ser ut i øyeblikket så må vi opp i 500 millioner for å lage denne tunnelen og det er nok mye for mye i forhold til det flertallet i fylkestinget kan gå for. Det er et flott prosjekt og vi skulle gjerne bygd tunnelen, men sånn som anbudet er sendt ut og tilbudet er kommet inn - så ser det veldig mørkt ut, sier Westermoen.
Penger fra ferja
Kjell Larsen i Hidra Landfast er glad for at saken er utsatt en måned.
– Det ble en utsettelse og det er vel det beste vi kunne håpe på. Jeg tror at jeg må si at vi så langt er godt fornøyd, sier Larsen.
Men tunnelforkjemperne får en utfordring. Politikerne vil ikke betale en halv milliard. Cirka 80 millioner kroner må komme på bordet for at forbindelsen til fastlandet skal bli en realitet. Larsen ser per i dag ikke det som en umulig oppgave.
– Det er en utfordring, men det ligger noe i ferjedriften som ikke er kommet fram ennå, sier han.
Enstemmig ja sist
Alle politikerne i fylkestinget sa i februar JA til tunnelen. De gikk da inn for å vedta utbygging av tunnel til Hidra med en kostnadsramme på 423 millioner kroner, som var 60 millioner kroner mer enn første anslaget.
Kostnadssprekken skyldes dårlig fjellgrunn i Hidrasundet. Dermed må tunnelen legges noen meter dypere og det koster mer.
Flere av fylkespolitikerne mente den gang at den økonomiske smertegrensen var nådd.
- LES:
Passerte smertegrensa
I forrige måned fikk Statens vegvesen anbudene på tunnelen som skal gi beboere på øya Hidra i Flekkefjord veiforbindelse til fastlandet. Prisen ble i overkant av hva vegvesenet antok på forhånd.
- LES:
Anbudene spente fra 390 til 410 millioner kroner, men i tillegg kom kostnader til bomstasjon og overvåking. Den øvre ramme på 423 millioner kroner for hele tunnelprosjektet inkludert bygging og infrastruktur rundt tunnelen. Ingen av de tre anbudene hadde en total prislapp på under 423 millioner.
Tunnelen skal etter planen være ferdig i september 2013 med byggestart i høst.