Hopp til innhold

Tar selvkritikk etter steinras

Rasstedet på riksveg 9 på Bygland var sikret, men ikke godt nok, innrømmer ingeniør i Statens vegvesen.

Ras på riksveg 9

TRUFFET AV RAS: Konsekvensene kunne vært katastrofale da kjempesteiner raste ned på riksveg 9.

Foto: Stokkeland, Kai / NRK

Bil truffet av ras

HADDE FLAKS: Bilen til Øystein Frøysnes.

Foto: Stokkeland, Kai / NRK
Ras på rv 9

Tydelige spor etter raset.

Foto: Stokkeland, Kai / NRK
Fjerner rasskadet bil

Skadene på riksveg 9 er nå under utbedring. Arbeidet kan ta flere dager.

Foto: Stokkeland, Kai /

Statens vegvesen tar selvkritikk etter steinraset i Bygland i Aust-Agder.

Søndag ettermiddag ramlet store steiner ned på riksvei 9 ved Urdvika i Bygland. To biler ble truffet av raset, bare flaks gjorde at ingen personer ble alvorlig skadet.

I juni vurderte geologingeniører fra Statens vegvesen området som sikkert.

Rassikringen holdt ikke

Morten Christiansen, geologingeniør var i dag tilbake på stedet og fikk sett vraket av bilen som ble truffet av 3 store steiner i går. Kristiansen erkjenner at arbeidet som ble gjort i sommer ikke var godt nok.

– Det vi gjorde i sommer var å sprenge ned et stort fjellparti. I etterkant av det har vi selvfølgelig fått en del rester fra den sprengninga liggende oppe i ura og fjellhyllene.

For å fange opp mindre steinsprang lagde vegvesenet en rasvold langs veien lenger nede, men i går gikk det likevel galt.

– I dette tilfellet har ikke denne volden vært høy nok, sier Christiansen.

Fryktet flere steiner

Bare flaks gjorde at ingen ble alvorlig skadet. Verst gikk det ut over bilen der Øystein Frøysnes og hans sønn satt.

– Det var et tre som var i ferd med å falle over veien – så jeg bråbremset. Det neste som skjedde var at det kom 2–3 store steiner som traff panseret og bilsida. Det smalt i bilen. Vi hørte det ramlet oppe i lia–så jeg var redd for at det skulle komme flere steiner, sier Frøysnes.

Han var både redd for at steinene skulle treffe bilen eller de selv skulle bli truffet hvis de forlot bilen.

– Vi tok sjansen da det ble litt stillere. Jeg fikk dradd sønnen min ut av bilen og vi løp bortover veien og kom oss i sikkerhet, sier Frøysnes.

Det er vondt å tenke på at noen kunne mistet livet her, sier Christiansen.

– Det er sterkt. Det er ikke slik som skal skje. Slik jeg ser på bilen her nå så har de vært kjempeheldig. De har fått steinen i fronten - så det var nok bare centimeter om å gjøre.

Stengt i flere dager

Det er for tidlig å konkludere med hva som var årsaken til raset, men Christiansen utelukker ikke at de store nedbørsmengdene som har kommet over Agder de siste dagene kan være en årsak.

– Det har antagelig sammenheng med de store nedbørsmengdene ved at vannet spyler ut finstoff mellom steinen eller spyler ut steiner fra fjellet.

Sammen men entreprenøren begynner nå Statens vegvesen på arbeidet med å bygge en ny voll på stedet for å hindre nye rasulykker.

Prosjektleder i Statens vegvesen Setesdal, Sigurd Wiberg sier at strekningen kan bli stengt i flere dager.

– Foreløpig har vi som målsetting at trafikken oppover dalen kan gå her igjen på torsdag ettermiddag eller kveld.

– Kan vi stole på at en vei er sikker når Statens vegvesen sier den er det?

– Vegvesenets folk kan ikke bestemme over naturen eller naturens krefter, men vi gjør en så god faglig vurdering som vi er i stand til og ut ifra det skal vi gjøre veien så sikker som vi mener vi må gjøre den, sier Wiberg.

Anbefalt omkjøring er om Fv 304 på vestsiden av Byglandsfjorden.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %