Hopp til innhold

– Vi har ikke tid til å vente

En ny brutal trafikkulykke har skjedd på E39. Igjen har smellen skjedd i Søgne. Ordføreren i kommunen mener begeret er fullt, og ber om strakstiltak. Men fortsatt kan det gå mange år før det er midtrekkverk på ulykkesveien.

Trafikkulykke Søgne

To er kritisk skadet, etter nok en alvorlig frontkollisjon på E39. Ved ulykkesstedet, like vest for Tangvall i Søgne, kan det ennå gå mange år før midtdelere er på plass.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Fredagens frontkollisjon førte til at 4 personer ble skadet. For 2 av dem er tilstanden kritisk, opplyser sykehuset i Kristiansand.

Tålmodigheten oppbrukt

Solveig Kjelland Larsen

Ordfører Solveig Kjelland Larsen er ordfører i Søgne og lei av alvorlige trafikkulykker i kommunen. (arkivfoto)

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Ordfører Solveig Kjelland Larsen mener det må vurderes å se vekk fra transportplaner og utredninger. Det har vært nok ulykker og nok liv som har gått tapt.

På tofeltsveien der ulykken fredag skjedde, er det ikke midtrekkverk. I verste fall kan det drøye til 2023 før det er på plass.

– Det er noe som heter strakstiltak. Det er det en må se på, hva en kan få gjort. Dette skulle vært ordnet allerede nå, sier ordføreren, som lover videre kamp for sikrere vei.

Hun har ikke tålmodighet til å vente i mange år på ny og bedre E39 gjennom kommunen.

– Nei, det kan du være sikker på at jeg ikke har. Det med vei er kjempeviktig, og det jobbes det med kontinuerlig. Både mot sentrale myndigheter og mot alle som har noe de skulle ha sagt i denne saken. Vi må stå på så hardt vi kan for å få gjort noe med denne veien så fort som mulig, sier ordføreren til NRK.no

Trafikkylykke Søgne

Ordføreren i Søgne vil ikke se mer av dette.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Kritisk for 2

Ulykken fredag skjedde ved at en bil kom over i motsatt kjørefelt, på den midtdeler-løse strekningen vest for Tangvall i Søgne.

En tyskregistrert passat med 4 personer, angivelig tyskere, kolliderte i høy fart med en varebil der føreren var alene i bilen.

Av de 5 involverte kom én person uskadd fra sammenstøtet, mens 2 slapp med lettere skader. For 2 er tilstanden kritisk.

Av de involverte er 3 rundt 50 år, mens 2 er i 20-årene, opplyser akuttmottaket ved sykehuset i Kristiansand. Hvem av dem som er hardt skadet vil imidlertid ikke sykehuset ut med.

Sykehuset vil heller ikke gå spesifikt inn på tilstanden til de to som er hardt skadet, men sier i en kommentar til NRK at det kommende døgnet etter ulykken vil avgjøre mye.

– Det er forferdelig tragisk at det skjer nok en alvorlig ulykke på veien gjennom vår kommune. Dette er bare trist, sier ordføreren i Søgne.

Video bcd8c793-0a9a-4224-965c-44f7123b9520.jpg

VIDEO: Politiet orienterer om ulykken i Søgne fredag morgen.

Ulykkesvei

Mellom 2001 og 2010 ble 51 personer drept i trafikken på E39 fra Søgne til Ålgård utenfor Stavanger. 101 personer ble hardt skadet.

75 prosent av ulykkene var møteulykker.

I Søgne er det ikke lenge siden man hadde en svært alvorlig ulykke.

I fjor høst mistet 4 unge mennesker livet i en møteulykke mellom en trailer og en personbil i kommunen.

Kan ta mange år

Fredagens møteulykke skjedde like vest for Tangvall i Søgne. På østsiden av Tangvall er det i dag delvis midtrekkverk og det ligger an til enda mer i løpet av få år.

Men den rundt én og en halv kilometer lange strekningen fra Tangvall og vestover mot Lindelia, der den nyeste ulykken skjedde, er det ingen som vet når vil ha midtrekkverk. Det kan gå både 5 og 6 og 7 år.

Det finnes ingen garantier før 2023.

– Det er det veldig vanskelig å si. Dette skal gjennom flere prosesser og det er avhengig av totalbevilgninger og prioriteringer mellom mange riksveistrekninger i landet, sier vegsjef Johan Mjåland i Vest-Agder, til NRK.no

– Dette blir innspill for nasjonal transportplan fra 2014 til 2023. Før vi får gjennomarbeidet en transportplan for denne perioden, så kan vi ikke si noe om fremdrift for enkeltprosjekter, sier vegsjefen.

Lange prosesser

Til Søgne-ordførerens bønn om strakstiltak, kan ikke vegsjefen trekke midtdelere opp av hatten.

– Vi må se om det er noe vi kan gjøre, det gjør vi etter alle alvorlige ulykker. Men vi har flere hensyn å ta. Det er ikke bare å slå opp midtrekkverk. Det er også et fremkommelighetshensyn som må ivaretas, sier vegsjefen.

Men noe kan gjøres.

– Det vi snakker om er å kanskje frese opp brede midtlinjer med spor, slik at du veldig fort merker hvis du kommer litt ut av kjørebanen. Det er noe vi kan gjøre, sier Mjåland.

– En prioritert vei

Han understreker at strekningen og hele E39 er en prioritert oppgave.

– Statens vegvesen og mange andre jobber veldig tungt for å få gjort tiltak på E39, som vi betrakter som en farlig strekning, med mye ulykker og dårlig standard. Vi har gjort en utredning på landsbasis for hele riksveinettet vårt, om hva det er behov for av tiltak, både store og små. Der ligger det inne forslag som per i dag er høyt prioritert med midtrekkverk fra Tangvall og vestover mot Lindelia, forsikrer Mjåland.

Men noen fullgod løsning med midtrekkverk ligger altså langt frem i tid på strekningen vest for Tangvall.

– Alt for lang tid

I verste fall kan det drøye til 2023.

– Det er jo over 10 år til. Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende i det hele tatt, svarer ordfører Kjelland Larsen i Søgne.

– Vi vil jobbe knallhardt for at det skal komme noe lenge før den tid. Det må jobbes intenst med dette, oppfordrer hun.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %