– Det verste scenariet er at raset treffer folk eller kjøretøy. Det skal ikke så mye til for at en kan bli truffet eller kjøre inn i steiner som ligger i veibanen, sier Per Arne Fisketjøn, sjåfør og daglig leder i Suldal Billag.
Deler av riksvei 13 i Suldal og over fylkesgrensen til Hordaland er blant de mest rasfarlige veistrekningene på hele Vestlandet.
I løpet av 2012 ble riksvei 13 stengt fem ganger mellom Røldal og Nesflaten og fire ganger mellom Sand og Erfjord. Alle gangene på grunn av ras.
- LES OGSÅ: Fem personer hentet ut etter ras mellom Røldal og Nesflaten
- LES OGSÅ: – Uvisst når vegen kan åpne
– Ser ras nesten daglig
For dem som kjører på veiene er små og store ras hverdagskost. Nå frykter lokalsamfunnet i Suldal at liv skal gå tapt før noe blir gjort.
– Slik er det at en nesten daglig ser at det kommer mye eller lite stein ned. Det kan vi rett og slett ikke leve med, sier ordfører i Suldal, Torkel Myklebust.
Ordføreren frykter konsekvensene dersom det ikke snart blir gjort noe med rasveien.
– Det er flaks som har gjort at det ikke har gått liv tapt på denne strekningen. De som kjører her til arbeid, og skole føler utrygghet hver eneste dag, sier han.
I 2015 skal Sandsfjord bru stå klar. Da øker trafikkmengden på veien betraktelig.
– Det betyr at det blir enda viktigere å sikre veien. Sandsfjord bru vil føre til at det blir mer trafikk på denne strekningen og et enda større behov for å sikre veien, sier Myklebust.
- LES OGSÅ: Stort steinras holder Rv 13 stengt
- LES OGSÅ: Dette raset holder riksveg 13 stengt frem til søndag
– Kun tunnel som holder
I slutten av november var det gjennomslag for Svotunnelen ved Tysdalsvatnet, åpning av den utbedra veien mellom Osberg og Kilane i Suldal og ikke minst første spadestikk for Ryfast. Det er fremskritt for riksvei 13, men viktige strekninger står igjen, som ved Lovraeidet i Suldal.
– Rassikring i dette området skal stå øverst på lista. Da må vi få strekningen omtalt i den nye nasjonale transportplanen, sier Myklebust.
– Blir den det må det bli gjort et skikkelig arbeid og ikke noe halvhjertet. Jeg mener ikke det er noe annet enn en tunnel som holder her, sier Fisketjøn.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Lover at rassikring blir prioritert i NTP
– Den gode utviklingen på Rv13 skal fortsette, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Geir Pollestad.
I forrige uke møtte han ordfører Myklebust i Suldal for å diskutere saken.
– Den nye transportplanen skal ha fortsatt fokus på rassikring, men hvilke prosjekter som skal prioriteres må vi komme tilbake til, sier han.
Han er enig i at det er tunnel som trengs på strekningen.
– Tunnel gir en stor trygghet, og det handler om hvilken trygghet man føler i hverdagen. Rassikring er et spørsmål om livskvalitet, sier Pollestad.