Matjessild er jomfrusild fra Nordsjøen, som fanges på sitt feiteste i mai-juni. Derfor er det nå gode tider til å produsere delikatessen.
Men det tradisjonsrike markedet, som ligger i Nederland, Belgia og Frankrike, er ikke lenger så interessert. Produksjonen har gått ned med 25 prosent fra i fjor til i år.
– Markedet blir mer og mer presset. I Europa har de lager av fisken igjen fra i fjor, og i tillegg har salget gått ned, sier daglig leder hos fiskeprodusenten Fonn i Egersund, Torger M. Torgersen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Skylder nedgangen på ungdommen
Hvert år blir det produsert 140 millioner matjessild her i landet, og mye av produksjonen skjer i Egersund i Rogaland.
Torgersen tror nedgangen den siste tiden har en enkel forklaring.
– Ungdommen spiser ikke lenger sild. De gamle som gjør det, forsvinner jo etter hvert. I tillegg er matjessild dyrt, og det går dårlig sammen med finanskrisen i Europa, sier han.
- LES OGSÅ:
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Reklamerer for silden i Nederland
Også i Nederland er de frustrerte over nedgangen, og kjører nå på med reklame for å få de unge til å forstå hvor sunt det er med sild.
Nederlandske Ruud van der Swan spesialiserer seg på matjessild, og er daglig med på sildeauksjonen for å sikre seg råvarer som Fonn skal raffinere. Han er blant dem som har merket at trenden blant ungdom i hjemlandet er hurtigmat.
– De unge har i dag så mange valg, og vil heller ha McDonalds-mat og pizza. Men jeg håper at de unge snart vil forstå at matjessild er et godt produkt, sier han.
Nå vil han likevel gå nye veier for å få flere til å spise fisken. Sammen med Fonn skal han forsøke seg på nye markeder, som Japan og Kina.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Tror på større marked i Norge
Matbloggeren Ina Shelby er ansatt hos næringssjefen i Dalane-prosjektet "Sjømatbyen Egersund". Hun mener matjessilden har et stort potensial i Norge, bare det ser delikat ut.
– Sushi har jo for eksempel blitt ekstremt populært i Norge. Matjes er jo nesten like ferskt, og smaker godt. Jeg har stor tro på at nordmenn kan venne seg til smaken, sier hun.
- LES OGSÅ:
Men for fiskeprodusenten Egersund Seafood betyr 25 prosents nedgang at det nå satses mer på tradisjonell norsk sild, for å unngå permitteringer.
– Vi bruker blant annet sildefileter til sursild, og tilsetter ulike smaker. Det må få konsekvenser når produksjonen har gått så kraftig ned, sier produksjonsleder Eivind Levang.