Hopp til innhold

MS «Stavangerfjord» forsinket igjen

De to nye ferjene til Fjordline, som skal gå mellom Tananger, Bergen og Hirtshals, blir forsinket igjen.

MS Stavangerfjord sjøsettes

MS «Stavangerfjord» blir den første cruisefergen i verden som utelukkende skal drives av naturgass (LNG). Her fra sjøsettingen.

Foto: Fjord Line

– Det er klart vi ikke er begeistret for at det blir forsinkelse, men den muligheten vi har fått gjennom samarbeidet med Rolls-Royce er såpass enestående at vi ikke kan la det gå ifra oss. Vi får veldig moderne skip som vil bli et miljøfyrtårn på verdensbasis, sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

Den «grønneste» sjøveien mellom Norge og EU

Fjord Line har to moderne cruiseferger under bygging ved Bergen Group Fosen. Når begge er satt i drift vil de reisende bli tilbudt daglige avganger året rundt på linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og Hirtshals–Langesund. Nå blir dette altså også den «grønneste» sjøveien mellom Norge og EU.

Artikkelen fortsetter under bildet

MS Stavangerfjord satser grønt

Slik skal MS Stavangerfjord se ut når skipet er klart i mai.

Foto: Fjord Line / Illustrasjon

– Vi får en forsinkelse fordi vi nå skal ta steget full ut og investere i et rent LNG-maskinanlegg (Liquefied Natural Gas), som er det mest miljøvennlige drivstoffet på markedet, fra dag én. Det betyr at det første skipet, MS «Stavangerfjord», først kommer i drift 1. mai 2013, sier Fardal.

Tidligere har ferjene blitt forsinket tre måneder fordi skrogene ikke ble levert i tide, nå blir total forsinkelse om lag seks måneder.

Største cruiseferje med ren gass

– Fjord Line blir det første internasjonale rederiet i verden som introduserer ren gass på skipet. Det blir den største cruiseferja i verden med ren gass, så det er en stor nyhet og spennende sak for Fjord Line og andre delaktige, sier Fardal.

Fardal viser til at utslipp av svovel i skipstrafikken i Nord-Europa fra og med 2015 ikke kan være høyere enn 0,1 vektprosent.

– Det har kommet nye myndighetskrav som gjør at en må ta en del oppgraderinger av maskiner og utstyr for å klare de utstyrskravene som kommer i 2015. Det er flere måter å gjøre det på, men den reneste og beste måten er å gå fra olje- til gassdrevne skip, sier Fardal.