Hopp til innhold

Mer populært med miljøvennlig taxi

En bil som er delvis elektrisk drevet er nå Oslos nest mest populære drosjebil. Det er bare Mercedes 220 som har solgte mer.

Toyota Prius

Fra januar til juli i år er hybridbilen Toyota Prius vært den nest mest kjøpte bilen blant drosjeeiere i hovedstaden.

Foto: NRK

Hittil i år er det solgt 46 hybridbiler av merket Toyota Prius til drosjeeiere i Oslo.

Drosjeeier Ali Mudassar har byttet ut fem av bilene sine med mer miljøvennlige hybridbiler.

– Drivstoffkostnadene mine har gått ned med 50 prosent fra det jeg hadde på Mercedesene. Fordi bilene er billig anskaffelse, så har også de månedlige finansieringskostnader blitt halvert, sier Mudassar til NRK.

Passer til bykjøring

Toyota Prius hybrid

Toyota Prius vært den nest mest kjøpte bilen blant drosjeeiere i hovedstaden.

Foto: Toyota / Scanpix/AP

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken er det fra januar til juli i år er hybridbilen Toyota Prius vært den nest mest kjøpte bilen blant drosjeeiere i hovedstaden.

Hybridbilen bruker både en forbrenningsmotor og en elektrisk motor som kraftkilde, på den måten er bilen veldig gunstig i bykjøring.

– Med hybridbiler sparer man ganske mye drivstoff, spesielt i bykjøring. Med hybridteknologien blir det nesten ikke utslipp av lokalt helseskadelig avgasser, sier forsker ved Transportøkonimisk institutt Rolf Hagman.

– Flere fordeler

Jørn Berthelsen

Jørn Berthelsen i Norges taxiforbund er positiv til utviklingen.

Foto: Marianne Holden/NRK

Norges taxiforbund er positiv til utviklingen, og utredningssjef Jørn Berthelsen sier at hybridbilen har flere fordeler.

– De er rimelige. De representerer også et alternativ som er realistisk ut fra at du kjører 70 000 km i året. Da må man tenke på slitasje og holdbarhet, og det er først de senere årene vi ser en teknologi som begynner å kunne tilfredsstille de kravene. Det er fremdeles langt igjen, men vi er på god vei, sier Berthelsen.

Og selv om bilen er mer økonomisk, er den ikke like stilig som andre biler, innrømmer drosjeeier Ali Mudassar.

– Selvfølgelig kan man si at dette er ikke en Mercedes. Det er jo ikke like morsomt å sette på fine felger og ha en fin taxibil. Man bruker Toyota Prius som et rent arbeidsverktøy.