NRK Meny
Normal

Vil ha hybridtaxier

Snart kan også taxinæringen komme til å kjøre miljøvennlig.

Drosjer
Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

I Danmark vil partiet Socialistisk Folkeparti gi alle danske taxiselskaper en frist på fem år til å legge om bilene til hybridbiler.

På den måten vil de sikre en renere luft i byene ved å stille høyere miljøkrav. Partiet viser til New York, der alle taxier skal kunne kjøre 25 kilometer på literen. De bruker dermed kun 0,4 liter drivstoff per mil.

- Bør ta tak i dette

Natur og Ungdom har i dag demonstrert for rushtidsavgift, og er opptatt av å redusere utslipp. Leder Bård Lahn sier han synes det er rart at den norske taxinæringen ikke har vist større interesse for alternativt drivstoff tidligere.

- Taxinæringen som helhet bør ta tak i dette. Det er et sted der de kan vise at de er en del av miljøløsningen. Det er jo en næring der man kan bytte ut mange biler veldig kjapt, og et sted det er lett å begynne, sier Lahn.

- Det er viktig å velge hybridbiler. Særlig i byene er det store fordeler. Men man må huske på at også hybridbiler går på fossilt drivstoff, det aller beste hadde vært el-biler eller hydrogen.

Lahn tror det er viktig å redusere total bilbruk, for så å få resten over på miljøvennlig drivstoff. Da er taxinæringen spesielt viktig, ettersom det er lite sannsynlig at den blir redusert, sier han.

- Norge henger etter på noen områder. I Sverige er hver 10. nye bil som selges drevet på biodiesel. Her i landet er det for få fyllestasjoner for biodrivstoff, og for få ladestasjoner for el-biler. Flere partier har lovt å gjøre noe med dette, og vi venter spent, sier Lahn.

- Trenger subsidiering

Daglig leder i Norgestaxi, Petter Torgersen, sier de allerede er involvert i prosjekter som arbeider med alternative drivstoffløsninger.

- Vi er opptatt av miljøet, og vil være med på slike prosjekter. Men det er konkret og tidsmessig ingen planer. Det er en pågående prosess, sier Torgersen.

Dersom taxinæringen i Norge skal legge om sine kjøretøy må det sannsynligvis være en form for subsidiering fra regjeringen, mener Torgersen.

- Det er ikke selskapet som eier bilene, ettersom løyvehaverne er selvstendig næringsdrivende. Alle må være tilsluttet en sentral, men vi kan ikke pålegge dem noe slikt. Da må vi i så fall fremforhandle tilbud, enhver taxieier vil se på den økonomiske lønnsomheten, sier han.

- Dette må prøves

For et drøyt år siden startet Posten et prosjekt der de tok i bruk biler som går på biodiesel. Seniorrådgiver hos transportdirektøren i Posten, Per Inge Norli, sier mye av fremtiden ligger i hybridtenking.

- Vi ønsker å være med på utviklingen, og ta i bruk alternative drivstoffer i fremtiden. Bilene har gått veldig bra, sier Norli.

I løpet av de nærmeste månedene skal Posten få 15 biler til.

- Som en av de største transportørene i Norge er vi opptatt av å få dette på greip. Vi forsøker å opprettholde en så moderne flåte som mulig, sier Norli.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger