Hopp til innhold

– Bruker feil virkemiddel

Museumsdirektøren som nekter å heise det norske flagget utenfor et av Trondheims mest populære museer, møter kraftige reaksjoner fra kolleger.

Axel Christophersen, direktør ved Vitenskapsmuseet i Trondheim

Axel Christophersen mener Kyander bruker feil virkemidler når han lar vær å heise flagget, og kaller det hele en ren provokasjon.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Pontus Kyander

Pontus Kyander uttalte mandag at et nasjonalflagg aldri vil vaie fra museumsbygningen mens han er direktør.

Foto: Jan Rye Ravnestad / NRK
håkon bleken

Kunstner Håkon Bleken mener direktøren for Trondheim Kunstmuseum blander sammen nasjonalfølelse og nasjonalisme.

Direktør ved Trondheim kunstmuseum, Pontus Kyander, hevdet i går at det norske flagget ikke kom til å vaie utenfor museet så lenge han var sjef der.

Kyander ønsker å rette søkelyset mot nasjonalismen som han mener er i stor vekst både nasjonalt og internasjonalt.

– Museumsdirektøren bruker feil virkemiddel

Styrelederen ved Norsk Museumsforbund, Axel Christophersen, mener direktøren ved Trondheim Kunstmuseum ikke oppnår annet enn å provosere.

Han synes er positivt at Kyander ønsker å skape debatt omkring et viktig tema, og at han bruker museet for å få til det. Christophersen mener likevel det gjøres på feil måte.

– Etter min mening bruker han feil virkemiddel. Det å la være å heise flagget er en ren provokasjon som bidrar til ytterligere polarisering. Det han burde gjøre er å bruke sitt eget museum og de virkemidlene han har til å skape en reflektert og balansert diskusjon i samfunnet, sier Christophersen.

Også Trondheimskunstner Håkon Bleken reagerte sterkt på Kyanders utsagn.

– Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg så det i avisen. Norge er fremdeles et land og en nasjon, og på offentlige bygninger flagges det med nasjonens flagg, sier Bleken.

Støtter Kyanders flaggnekt

Billedkunstneren Anne Katrine Dolven støtter utspillet til direktøren ved Trondheim kunstmuseum om ikke å flagge.

– Kunsten i seg selv er et internasjonalt fenomen. Kunsten har aldri dreid seg om nasjonale flagg Bruken av det norske flagg har økt enormt de siste årene siden OL i 1994.

– For meg har det en sterk betydning å heise et flagg både i glede og sorg. Jeg ser nå en bruk av flagget som ikke er slik jeg har vokst opp med. Jeg har stor respekt og kjærlighet til flagget, men ser ikke at det er nødvendig å ha det på et kunstmuseum, sier Dolmen.