Hopp til innhold

Se så viktig det er med vinterdekk

Her dokumenterer vegvesenet at lastebildekk som brukes sør i Europa har lengre bremselengde enn norske vinterdekk på glatt føre.

Video 1db67682-9bf0-4b3f-958b-d022887458f8.jpg

VIDEO: Lastebilen til høyre har vinterdekk og langt kortere bremselengde enn bilen til venstre.

– Vi kan ikke bare si det at harde dekk har dårligere framkommelighet og lengre bremselengde, vi må også dokumentere det. Derfor er forsøk som dette veldig viktig, sier Ivar Hol, seksjonssjef i Statens vegvesen.

Ivar Hol, seksjonssjef i Statens vegvesen

Ivar Hol, seksjonssjef i Statens vegvesen.

Foto: Morten Andersen / NRK

Onsdag testet de lastebildekk på Lånkebanen i Stjørdal.

Vinterdekk vs. søreuropeiske

To lastebiler ble utstyrt med forskjellige typer dekk.

Den ene med vanlige norske vinterdekk, den andre med hardere dekk som brukes på lastebiler sør i Europa.

Det ble gjort flere tester der bilene bremset ned fra 50 kilometer i timen, og det er ingen tvil om at det er stor forskjell på bremselengden.

– Tenk om barna våre stod i veien og et vogntog måtte bremse. Det ene hadde kanskje klart å stoppe, det andre hadde kjørt dem rett ned, sier Hol.

Etterlyser krav om vinterdekk

Utenlandske vogntog med trøbbel på norske vinterveier er en gjenganger.

Seksjonssjefen i vegvesenet utelukker ikke at det er på tide å skjerpe kravene til hvilke dekk man kan bruke i Norge om vinteren.

– Vi ser at hardhet på dekk har stor betydning både for framkommelighet og sikkerhet. Kanskje burde det stilles et krav til hardhet på norske vinterveier, sier Ivar Hol.

Trailer inn i butikk på E6 Følling.

Fagfolk mener dårlige dekk kan være årsak til hendelser som denne. Den polske føreren som kjørte inn i en butikk i Steinkjer før jul ble bøtelagt for å ha kjørt med dårlige dekk.

Foto: Kirsten McDonaugh / NRK

– Hvis en ser isolert på det burde det være krav om bruk av vinterdekk i Norge, det er det ikke i dag, sier Dagfinn Gryteselv, seniorforsker ved Sintef Byggforsk.

Han får støtte fra Trygg Trafikk, som peker på at hastigheten på vinterveiene nesten er like høy som om sommeren, også blant tunge kjøretøy.

– Da blir dekkene veldig viktige, sier Bård Morten Johansen, distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag.

Han mener et krav om vinterdekk hadde gjort at de fleste hadde kjørt med dekk som har bedre mønster og mykere gummiblanding.

– Det som er farlig med harde dekk er bremselengden og friksjonen til siden i forhold til utforkjøring, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.