– Vi kan ikke bare si det at harde dekk har dårligere framkommelighet og lengre bremselengde, vi må også dokumentere det. Derfor er forsøk som dette veldig viktig, sier Ivar Hol, seksjonssjef i Statens vegvesen.
Onsdag testet de lastebildekk på Lånkebanen i Stjørdal.
Vinterdekk vs. søreuropeiske
To lastebiler ble utstyrt med forskjellige typer dekk.
Den ene med vanlige norske vinterdekk, den andre med hardere dekk som brukes på lastebiler sør i Europa.
- Les også: Krever skjerpet kontroll
Det ble gjort flere tester der bilene bremset ned fra 50 kilometer i timen, og det er ingen tvil om at det er stor forskjell på bremselengden.
– Tenk om barna våre stod i veien og et vogntog måtte bremse. Det ene hadde kanskje klart å stoppe, det andre hadde kjørt dem rett ned, sier Hol.
Etterlyser krav om vinterdekk
Utenlandske vogntog med trøbbel på norske vinterveier er en gjenganger.
Seksjonssjefen i vegvesenet utelukker ikke at det er på tide å skjerpe kravene til hvilke dekk man kan bruke i Norge om vinteren.
– Vi ser at hardhet på dekk har stor betydning både for framkommelighet og sikkerhet. Kanskje burde det stilles et krav til hardhet på norske vinterveier, sier Ivar Hol.
- Les også: Dårlig skodd vogntog kjørte inn i butikk
– Hvis en ser isolert på det burde det være krav om bruk av vinterdekk i Norge, det er det ikke i dag, sier Dagfinn Gryteselv, seniorforsker ved Sintef Byggforsk.
Han får støtte fra Trygg Trafikk, som peker på at hastigheten på vinterveiene nesten er like høy som om sommeren, også blant tunge kjøretøy.
– Da blir dekkene veldig viktige, sier Bård Morten Johansen, distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag.
Han mener et krav om vinterdekk hadde gjort at de fleste hadde kjørt med dekk som har bedre mønster og mykere gummiblanding.
– Det som er farlig med harde dekk er bremselengden og friksjonen til siden i forhold til utforkjøring, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.