- Dette betyr vanvittig mye, nå får vi på plass en pakke som inneholder helt nødvendige veistrekninger. Vi får bedre kollektivtrafikk og byluft, en pakke til sju milliarder kroner kan ikke formannskapet i Trondheim si nei til, sier kommunalråd Åse Sætran (Ap).
Kollektivsatsing
Pengene skal bidra til å bedre kollektivtilbudet og begrense bilbruken i byen.
Les også:
- Høyre har hele tiden ønsket å gjennomføre en stor satsning på veier og kollektivtrafikk i Trondheim. Vi er enig i de enkelte elementene i saken, hadde det ligget inne satsing på trikk eller etablering av bomstasjon på Være hadde vi stemt i mot, sier Yngve Brox, gruppeleder i Høyre.
- Et soleklart løftebrudd
Premisset for den solide statlige overføringen er at Trondheim innfører delvis bompengefinansiering fra og med neste år. Fremskrittspartiets kommunalråd Kristian Dahlberg Hauge var den eneste som stemte i mot pakken, han mener vedtaket er et løftebrudd.
- Det er betenkelig at man så til de grader går bort fra det man har sagt. Dette er et soleklart løftebrudd og jeg håper Trondheims innbyggere merker seg at politikerne nå gjør det motsatte av det de lovet før valget, sier Dahlberg Hauge.
- Vi gikk tidligere inn for at vi ikke ønsket noen bomring i Trondheim. Nå får vi på plass noen betalingspunkter, men det kan på ingen måte sammenlignes med den bomringen vi hadde tidligere, sier Åse Sætran.