Det mener seniorforsker i transportsikkerhet ved Sintef, Dagfinn Moe.
- Ideelt sett burde aldersgrensa for førerkortet, i hvert fall den fulle frihet til å kjøre bil, være et sted mellom 23 og 25 år, mener Moe.
Han forsker på å forstå kjøreatferd, og hvorfor ungdom kjører som de gjør. Han går langt i å forklare råkjøringa blant unge menn som en naturlov, og er ikke i tvil om at den beste løsningen er å heve aldersgrensa for førerkortet.
- De er for umodne
- De unge bilførerne er umodne. Det kan høres litt banalt ut, men det er et viktig moment. Ungdom klarer ikke å trekke konsekvensene av egne handlinger, uttaler Moe.
Stadig flere skades i trafikkulykker, det viser ei undersøkelse Statistisk Sentralbyrå har gjort for første halvår.
I Trøndelagsfylkene er økningen på 11 prosent i forhold til samme periode i fjor.
Unge menn er verst
Fungerende sjef i Utrykningspolitiet, Roar Larsen, ser det samme som Dagfinn Moe; nemlig at unge menn skiller seg ut negativt i denne statistikken.
– Det er dessverre unge menn, mellom 18 og 25 år.
Sammenhengen mellom fart og trafikksikkerhet er helt klar. Blir farten redusert, går tallet på ulykker eller skader ned i 95 prosent av tilfellene. Utrykningspolitiet holder fast på at sivile kontroller er det viktigste middelet i kampen mot unge råkjørere.
- I dag er det slik at de sivile patruljene beslager 50 prosent flere førerkort enn de uniformerte, sier Roar Larsen, fungerende sjef i UP.