Helt fra den tidligere Statoilsjefen entret den skadeskutte kyststoltheten, har det handlet om å få brikker på plass slik at myndigheter, aksjonærer og kystbefolkning kunne puste ut.
Oppdraget utført
Olav Fjell har i sin tid som toppsjef fulgt læreboka i økonomi, og når han nå går ned landgangen for siste gang, kan han slå fast at oppdraget er utført.
- Les også: Hegnar: – Dette var ingen hyggelig beskjed å få
- Les også: Olav Fjell slutter som direktør
Alle kan juble fordi Hurtigruten seiler trygt. Selskapet er nå et helt annet enn det var da han startet en av de største snuoperasjonene i norsk næringsliv.
Hurtigruten var en kaosbedrift da han overtok, men Fjell hadde en forholdsvis enkelt plan. Han solgte alt som ikke var direkte knyttet til det å drive skipene.
Han klarte å få støtte fra politikere både sentralt og regionalt.
Underveis pisket stormene selskapet, og førte til tilbakeslag. En mann holdt fast ved planene, og på den siste generalforsamlingen i Narvik nylig, var det bare smil å se hos eierne og selskapets ledelse.
Ny sjef kommer til dekket bord
En kjempeavtale med staten de neste åtte årene, gir trygghet for drifta, og vil bli en viktig faktor mot overskudd. I tillegg bidrar en ny låneavtale at selskapet kan banke ned gjelda på tre milliarder kroner.
Samtidig må Fjell bite i seg skuffelsen over at ikke alt er som han skulle ønske. Det er fortsatt usikkerhet om hva Efta-domstolen vil falle ned på i saka hvor ESA mener Hurtigruten må betale tilbake rundt 200 millioner kroner som selskapet fikk i ekstra støtte i 2008.
- Les også: Styret i Hurtigruten ville anløpe færre havner
- Les også: Bønder mener Hegnars Hurtigruten er like subsidiert som landbruket
I tillegg har Hurtigruten også et problem med selskapet som leide Finnmarken som hotellskip utenfor Australia. Her er det meste uklart, men dersom Hurtigruten vinner disse sakene, er oppsiden stor.
- Les også: Hegnar hamstrer aksjer
Det at Fjell nå forlater skuta, skaper til en viss grad en ny usikkerhet om selskapet, men den som overtar vil uansett komme til et mer dekket bord enn det Fjell opplevde da han begynte.
Det Fjell har gjort med Hurtigruten kan fort bli pensum på økonomiutdanningene i både Norge og i utlandet.
Hegnar ved roret
Inntil Fjells erstatter er ansatt, blir det storeier og styreleder Trygve Hegnar som må styre skuta. Å finne den rette personen som skal ta over den daglige ledelsen på brua, blir ikke lett.
Hurtigruten er et spesielt selskap med spesielle utfordringer. Hegnar har i sitt tidligere investorliv vært tungt inne i cruisedrift, og han kjenner miljøet såpass godt at han vil finne en erstatter.
Vi bør tro på Hegnar når han sier at Fjells beslutning kommer overraskende. Og at det derfor ikke er en konflikt som har fått Fjell til å slutte.
Samtidig er Hegnar blitt så stor eier at han nå i prinsippet har full kontroll over selskapet.
Dette representerer et så markant skifte i selskapet, at det kan være anledningen som gjør det lurt å hoppe av, dog ikke i noen av Hurtigrutens livbåter.