Det norske luftforsvaret identifiserte to strategiske, langtrekkende bombefly av typen Tupolev 160, også kalt Blackjack, og to tankfly av typen Ilyushin Il-78. Det var også registrert jagerflyeskorte i forbindelse med dette toktet, men disse flyene ble ikke identifisert.
– Det er viktig å presisere at dette er helt legitim aktivitet som foregår i internasjonalt luftrom. I dette tilfellet var flyene 200 km fra norskegrensen i det de ble observert, sier senior talsmann oberstløytnant John Espen Lien ved Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH) til NRK.no.
Oppdraget var et standard identifseringsoppdrag.
Ble fotografert
De russiske flyene øver i dette området. Flyene ble også fotografert av det norske Forsvaret.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Årsaken til at vi ønsker å følge med på denne type trafikk, er fordi det er viktig for oss å vite hvilken aktivitet som skjer i vårt luftrom. Det er også til hjelp for sivil luftfart, siden dette er fly som ikke er registrert og dermed ikke sender ut signalerom hvor de er, sier Lien.
Færre fly
I 2008 vart det identifisert 87 russiske fly langs norskekysten. Året etter var tallet 77, og I 2010 ble det identifisert 39 russiske fly.
– Det er en nedgang i antall identifiserte fly, men antall utrykninger er omtrent den samme. Vi har også sett at antall såkalte vestlige utflygninger er lavere enn året før. Dette skylde flere forhold – både endring i flymønster, men også endring i basestruktur i Russland, sier Lien.
Det medfører at eskorteflyene, som tidligere fulgte bombefly og tankfly til nord av Finnmark nå snur før de passerer 30 grader øst. En del operasjoner ble gjennomført så langt unna at Luftforsvaret ikke så hensikten i å fly opp for å identifisere flyene.
– Dette kan være tokt med flere fly som går langt nord og f. eks mot området rundt Island eller Jan Mayen. På samme måte er det en del rutinemessige tokt som går til nord av Finnmark som vi velger å ikke identifisere rett og slett fordi de er så kort tid i nærheten av våre områder at det er liten hensikt i å sende egne fly på vingene for å identifisere de, sier Lien.
2011 usikkert
Hittil i 2011 har norske fly identifisert 28 russiske fly og har gjennomført 19 utrykninger i forbindelse med disse situasjonene. Ifølge Lien er det for tidlig å si om aktivitetsnivået for 2011 som helhet.
– Vi ser at de vestlige toktene kan bestå av alt fra to fly og oppover. Det sier seg selv at tallene kan endre seg meget raskt ut fra øvings- og operasjonsaktivitet på russisk side, sier Lien.
Kompliserte flyoperasjoner
Fiorsvaret konstaterer at russerne utviser et godt treningsnivå, og det gjennomføres til dels kompliserte flyoperasjoner over store avstander.
– Blant annet strategiske flyvninger fra Engels-basen ved Saratov nesten nede ved Kasakhstan, opp gjennom Nordvestrussland til Kolahalvøya, forbi norskekysten og ned i Nordsjøen. Under slike flyvninger er det nødvendig med luft-til-luft-tanking på grunn av de store avstandene. For eksempel under retur av hangarskipet «Admiral Kuznetsov» fra Middelhavet i januar 2008 gjennomførte Russland en meget stor luftøvelse med en mengde forskjellige flytyper i Barentshavet utenfor Kolakysten. Her ble aktiviteten registrert gjennom flere forskjellige sensorer, men bare noen av flyene ble konkret identifisert av egne jagerfly, avslutter Lien.